Selera Santai 23 Sep, 2020

Dayana Roza teruja tengok dolphin depan mata! Dekat PD je!

@zul akmar jamaludin
Memulakan kerjaya sebagai wartawan pada 2001 di tabloid Warta Perdana dan juga pernah bertugas di majalah Variapop. Kemudian menyambung kerjaya sebagai wartawan majalah Mingguan Wanita di Kumpulan Media Karangkraf.

Share this

KITA selalu bangga-banggakan tempat menarik di luar negara sedangkan negara kita sendiri pun tak kalah. Kadang-kadang kita tak perasan, negara kita juga mempunyai khazanah-khazanah luar biasa sehinggalah kita sendiri merasainya. Sebab tu, mungkin wabak COVID-19 ini ada hikmah di sebaliknya. : KitaReporters


Lagi cerita-cerita berkaitan haiwan:

https://kitareporters.com/search?search=haiwan


Begitulah yang berlaku ke atas pelakon popular, Dayana Roza yang merasai sendiri pengalaman bertemu dengan ikan lumba-lumba atau dolphin.


Menariknya, pertemuan itu yang tidak dapat dilupakan itu bukan berlaku di luar negara tetapi hanya di perairan Port Dickson, Negeri Sembilan sahaja! Siapa sangka lautan kita juga menjadi laluan ikan lumba-lumba mencari makanan.

Dayana berkongsi pengalaman hebat itu dalam Instagramnya. 

Menurutnya, pertemuan yang tidak disangka itu berlaku ketika keluar memancing bersama rakan-rakan di situ.

Dayana Roza bertuah dapat melihat ikan lumba-lumba di depan mata.


Sekumpulan ikan lumba-lumba mendekati bot yang dinaiki oleh Dayana.


Lebih teruja, ikan lumba-lumba itu dilihat mendekati bot dan ‘menghiburkan’ mereka dengan aksi-aksi memburu makanan.  

“Semasa mancing kat tengah laut semalam, tiba-tiba dari jauh nampak dolphin. Sekali dia orang datang main pusing-pusing kat area bot kita orang. Mungkin sebab kita orang semua sangat teruja, jadi dia orang belanja pertunjukan percuma dekat-dekat dengan kita orang.

“Siapa sangka kat PD boleh jumpa dolphin banyak ni. Dalam lebih 10 ekor ada ni. Daripada yang besar sampai anak-anak dia.

“Rezeki kita orang jumpa dolphin. Tapi kalau ada dolphin, ikan lain semua larilah ceritanya. Tapi takpe, Allah dah aturkan rezeki kita setiap hari. Selalu dapat ikan banyak tu perkara biasa. Tapi jumpa dolphin depan mata ni rare.

“Alhamdulillah. Kemudian lepas dolphin takde semua fikir ‘kalau ada ikan paus sesat pula datang boleh terbalik bot kita ni’. Jadi, hidupkan enjin bot, pergi ke tempat lain. Takut!” tulis Dayana berkongsi pengalaman.


Perkongsian Dayana itu turut dirasai pengikut-pengikutnya dalam Instagram. Malah, ada penduduk setempat mendakwa mereka tidak pernah melihat dan terserempak dengan ikan lumba-lumba sejak tinggal di situ.


Kiranya Dayana Roza betul-betul bertuah kerana dapat melihat ikan lumba-lumba depan mata. 

Biarpun mereka tidak dapat menangkap ikan hari itu kerana habis diburu oleh ikan lumba-lumba, tetapi tetap berpuas hati kerana dapat melihat makhluk Allah SWT yang indah itu. - KitaReporters

You will be interested

9 sekeluarga maut! Gara-gara makan mi disejuk beku setahun!

9 sekeluarga di China maut akibat keracunan makanan selepas menjamah hidangan mi Suantangzi yang disejuk beku sejak setahun lalu. Namun 3 kanak-kanak terselamat

Dianggarkan sejuta WFH! KKM kongsi 5 kaedah masakan sihat!

KKM mengambil peluang untuk ajak orang ramai yang kena bekerja dari rumah (WFH) untuk kekal sihat melalui pemakanan yang berkhasiat dan cara memasak yang sihat
Zul Akmar Jamaludin in Selera Santai 2 days ago

Taman Negara Pahang dibuka semula! Kuala Tahan, Sungai Relau

Taman Negara Pahang di Kuala Tahan, Jerantut dan Sg Relau, Merapoh, Lipis dibuka semula untuk aktiviti rekreasi dan riadah di kawasan awam mulai 23 Oktober 2020
Haris Fadilah Ahmad in Selera Santai 1 week ago

1,000 sehari! The Waroong jual roti kamat terbaik! Jom makan

Bermula ingin mencuba Nadhirah Zakaria kini mengusahakan roti kamat sehingga jualannya cecah 1,000 biji sehari di gerainya The Waroong di Kampung Binjai, Chukai
Adnan Mohamad in Selera Santai 1 week ago

Ayam masak terlebih hijau? Macam ni bagi budak sekolah makan

Pendedahan seorang pengguna Twitter yang muat naik gambar menunjukkan lauk ayam berwarna hijau yang dijual kantin sebuah sekolah mendapat reaksi ramai netizen
Zul Akmar Jamaludin in Selera Santai 1 week ago