Selera Santai 22 Oct, 2020

Ayam masak terlebih hijau? Macam ni bagi budak sekolah makan

@zul akmar jamaludin
Memulakan kerjaya sebagai wartawan pada 2001 di tabloid Warta Perdana dan juga pernah bertugas di majalah Variapop. Kemudian menyambung kerjaya sebagai wartawan majalah Mingguan Wanita di Kumpulan Media Karangkraf.

Share this

PENDEDAHAN seorang pengguna Twitter yang menggunakan nama sebagai Paklong terhadap pengusaha kantin sekolah yang menyediakan makanan tidak berkhasiat membuatkan netizen berang. Dalam hantaran Twitter Paklong itu, dia memuat naik gambar menunjukkan lauk ayam yang dijual kantin sebuah sekolah. : KitaReporters



Lagi cerita-cerita berkaitan sekolah:

https://kitareporters.com/search?search=sekolah


Apa yang menjadi bualan, adalah warna ayam yang kelihatan terlalu hijau seolah-olah menggunakan pewarna.

“Bila katering makanan kat sekolah kau menang tender sebab baik dengan pengurusan tertinggi. Kau tengoklah apa yang dia bagi kat budak-budak ni. Ini kalau tak tukar juga caterer ni, aku tak tahu diorang ni nak lapor kat SPRM ke KPDNKK,” tulisnya.



Hantarannya itu mula tular dalam media sosial dan mendapat reaksi pelbagai lapisan masyarakat. Rata-rata mengecam pengusaha kantin sekolah yang dipertanggungjawabkan untuk menyediakan makanan untuk pelajar sekolah. 

“Kurang ajar caterer ni scam orang cakap masak ayam tapi sebenarnya masak shrek,” tulis salah seorang netizen.

“Aku rasa elok lapor ke Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) terus. Tengok warna kat ayam ni dah macam cat dinding surau aku tengok,” kecam seorang lagi netizen.



Terbaharu, menurut Paklong kes tersebut sudah dibincangkan dan pihak ibu bapa turut masuk campur.

“Alhamdulillah aku difahamkan perkara ni dah dibincangkan. Ibu bapa pun dah masuk campur dalam hal sedemikian. Aku ada je nak promote side hustle aku tapi aku rasa macam buat korang jengkel pula.

“Jadinya, kekal selamat and makan makanan berkhasiat. Dan kepada mereka yang bertanggungjawab dalam perniagaan F&B di sekolah atau institusi mana pun, ingatlah, anda juga penyumbang kepada kejayaan pelajar-pelajar ini.

“Makanan yang sihat dan bermanfaat membantu memberi tenaga dan otak yang cerdas kepada anak-anak ini,” tulisnya.



Antara makanan yang tidak dibenarkan dijual di kantin sekolah mengikut garis panduan yang dikeluarkan oleh KKM ialah makanan yang diproses, makanan dan minuman yang melebihi tarikh luput, gula-gula dan coklat, makanan yang telah dijeruk, makanan ringan, makanan yang berkrim atau bersalut gula, produk makanan segera, makanan yang berupa permainan atau dijual bersama permainan, produk konfeksi ais dan aiskrim, minuman yang dibancuh menggunakan kordial, krimer 3 dalam 1, teh dan kopi serta minuman tenaga.


Contoh makanan yang dilarang dijual di kantin sekolah. - Kredit foto: Goolge Image


Namun dalam kes di atas, warna ayam terlalu hijau itu menimbulkan tanda tanya sama ada mereka menggunakan pewarna tiruan. Ini kerana, pewarna semula jadi warnanya tidak menyerlah seperti itu. - KitaReporters

You will be interested

Sedapnya! Sup ikan koi! Kerana tak mahu membazir wanita jadikan ikan koi sebagai masakan sup!

Tular kisah Amanda Omeychua tunjukkan cara-cara masak 20 ekor ikan koi peliharaannya sendiri jadi masakan sup untuk Facebook group Kumpulan Masak Apa Hari Ni

Zuhayati Yazid in Selera Santai 3 weeks ago

Botol kicap pecah masa dihantar ke Jepun! Habhal's ganti yang baharu! Hantar seri kaya sekali

Seorang gadis @minaaazaini bercerita dalam Twitter mengenai botol kicap yang dihantar ke Jepun pecah namun syarikat Cap Kipas Udang gantikan dengan yang baharu
Nur Syamila Kamarul Arefin in Selera Santai 1 week ago

Nak beli petai tapi tak mampu? Kerana mahal, peniaga tampil idea unik! Jual petai ikut biji!

Pengusaha petai, Rob Machado tampil dengan idea unik dan lain daripada kebiasaan. Dia bungkus isi petai secara sebiji-sebiji sebelum dikedap udara untuk dijual
Zuhayati Yazid in Selera Santai 1 week ago

Video| Kisah kejayaan Khairulaming! Dari Sambal King ke Sambal Nyet! Perjuangan selama 4 tahun

Usaha Khairulaming (Khairul Amin) selama 4 tahun membuahkan hasil apabila produk makanannya Sambal Nyet berjaya dijual sebanyak 10,000 botol dalam masa 54 minit
Nur Syamila Kamarul Arefin in Selera Santai 1 week ago

Titi Tinggi berpelangi! Sentuhan Persatuan Mendaki Perlis warnai Jambatan Tuanku Syed Putra!

11 ahli Persatuan Mendaki Perlis gunakan kepakaran memanjat untuk mengecat dan mewarnai Jambatan Tuanku Syed Putra di Kuala Perlis bagi bantu sektor pelancongan
Samsudin Oli Mohamed in Selera Santai 2 weeks ago