Santai 22 Oct, 2020

Ayam masak terlebih hijau? Macam ni bagi budak sekolah makan

@zul akmar jamaludin
Memulakan kerjaya sebagai wartawan pada 2001 di tabloid Warta Perdana dan juga pernah bertugas di majalah Variapop. Kemudian menyambung kerjaya sebagai wartawan majalah Mingguan Wanita di Kumpulan Media Karangkraf.

Share this

PENDEDAHAN seorang pengguna Twitter yang menggunakan nama sebagai Paklong terhadap pengusaha kantin sekolah yang menyediakan makanan tidak berkhasiat membuatkan netizen berang. Dalam hantaran Twitter Paklong itu, dia memuat naik gambar menunjukkan lauk ayam yang dijual kantin sebuah sekolah. : KitaReporters



Lagi cerita-cerita berkaitan sekolah:

https://kitareporters.com/search?search=sekolah


Apa yang menjadi bualan, adalah warna ayam yang kelihatan terlalu hijau seolah-olah menggunakan pewarna.

“Bila katering makanan kat sekolah kau menang tender sebab baik dengan pengurusan tertinggi. Kau tengoklah apa yang dia bagi kat budak-budak ni. Ini kalau tak tukar juga caterer ni, aku tak tahu diorang ni nak lapor kat SPRM ke KPDNKK,” tulisnya.



Hantarannya itu mula tular dalam media sosial dan mendapat reaksi pelbagai lapisan masyarakat. Rata-rata mengecam pengusaha kantin sekolah yang dipertanggungjawabkan untuk menyediakan makanan untuk pelajar sekolah. 

“Kurang ajar caterer ni scam orang cakap masak ayam tapi sebenarnya masak shrek,” tulis salah seorang netizen.

“Aku rasa elok lapor ke Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) terus. Tengok warna kat ayam ni dah macam cat dinding surau aku tengok,” kecam seorang lagi netizen.



Terbaharu, menurut Paklong kes tersebut sudah dibincangkan dan pihak ibu bapa turut masuk campur.

“Alhamdulillah aku difahamkan perkara ni dah dibincangkan. Ibu bapa pun dah masuk campur dalam hal sedemikian. Aku ada je nak promote side hustle aku tapi aku rasa macam buat korang jengkel pula.

“Jadinya, kekal selamat and makan makanan berkhasiat. Dan kepada mereka yang bertanggungjawab dalam perniagaan F&B di sekolah atau institusi mana pun, ingatlah, anda juga penyumbang kepada kejayaan pelajar-pelajar ini.

“Makanan yang sihat dan bermanfaat membantu memberi tenaga dan otak yang cerdas kepada anak-anak ini,” tulisnya.



Antara makanan yang tidak dibenarkan dijual di kantin sekolah mengikut garis panduan yang dikeluarkan oleh KKM ialah makanan yang diproses, makanan dan minuman yang melebihi tarikh luput, gula-gula dan coklat, makanan yang telah dijeruk, makanan ringan, makanan yang berkrim atau bersalut gula, produk makanan segera, makanan yang berupa permainan atau dijual bersama permainan, produk konfeksi ais dan aiskrim, minuman yang dibancuh menggunakan kordial, krimer 3 dalam 1, teh dan kopi serta minuman tenaga.


Contoh makanan yang dilarang dijual di kantin sekolah. - Kredit foto: Goolge Image


Namun dalam kes di atas, warna ayam terlalu hijau itu menimbulkan tanda tanya sama ada mereka menggunakan pewarna tiruan. Ini kerana, pewarna semula jadi warnanya tidak menyerlah seperti itu. - KitaReporters

You will be interested

Tip masak Eina Azman! Paling penting penuhi selera keluarga!

Apa yang penting ialah masakan memenuhi selera keluarga. Begitu jugalah dengan perniagaan makanan iaitu memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan - Eina Azman

Fariza Saidin in Santai 2 weeks ago

Produk Buncit! Ayam bakar pasu Buncit! Makan sampai buncit!

Puteri Zaleha Arifin jadi pengusaha jenama makanan dikenali sebagai Buncit dengan hasilkan pelbagai sos makanan serta Restoran Ayam Bakar Pasu Terlangkup Buncit
Haris Fadilah Ahmad in Santai 1 day ago

Sanggup tukar dengan emas! Bagi dapatkan ikan laga supergold

Arief Suma Romadhon, pemuda dari Jawa Timur, punyai hobi kumpul ikan laga. Sanggup tukar kepingan emas (999) seberat 1gm (RM280) untuk dapatkan 4 ekor ikan laga
Zul Akmar Jamaludin in Santai 2 days ago

Video| Hadiah luar biasa! Hafiz bawa isteri ronda naik belon

Hafiz Mahamad dan Syafiqah Aina sambut ulang tahun perkahwinan dengan penuh kejutan. Hafiz sengaja buat lupa tentang tarikh keramat sehingga isterinya merajuk
Zuhayati Yazid in Santai 6 days ago

Video| Aksi Sultan Johor masak pakai apron Minion! Cuit hati

Melalui perkongsian Facebooknya, Sultan Johor, Sultan Ibrahim luangkan masa memasak Lamb Chop. Tuanku tampil dengan memakai apron kartun Minion berwarna kuning
Zuhayati Yazid in Santai 2 weeks ago