Kisah Insan 17 Oct, 2021

Video| Beddu, 76, kutip beras bertaburan tepi jalan untuk dimasak! Demi sesuap nasi untuk hidup!

@fauzan uda ahmad
Bekerja dengan Utusan Malaysia dari 1985 hingga 1996. Menjadi wartawah hiburan, koresponden di Jakarta, Indonesia dan Ketua Meja Hiburan. juga bertugas dengan beberapa media lain

Share this

BIASANYA kita apabila melihat beras bertaburan di tepi jalan sekadar melihatnya dan tidak akan mengambil beras yang sudah bercampur dengan tanah, pasir dan batu kecil itu.

Namun bagi mereka yang dalam golongan miskin tegar, kemunculan beras di tepi jalan itu dianggap rezeki untuk menyambung kehidupan. Itulah yang dilaku seorang lelaki tua berusia 76 tahun yang dikenali sebagai Beddu.


Lagi cerita-cerita menarik berkaitan beras



Petani yang tinggal sebatang kara di sebuah pondok lusuh di  di Desa Polo Lereng, Kecamatan Pangale, Kabupaten Mamuju Tengah, Sulawesi Barat ini percaya dengan mitos Bugis bahawa padi atau beras adalah ratu yang diturunkan ke bumi untuk menghidupkan manusia.     

Jadi dia percaya jika padi atau beras dibuang terutama Ketika zaman susah akan memberi bencana kepada manusia.



Sejumlah beras yang diangkut dengan sebuah lori bertaburan di atas jalan raya di depan pondok usang Beddu. Melihat  beras yang bertaburan itu, Beddu cepat datang ke tepi jalan itu sambIl membawa beg plastik.

Dalam keadaan panas terik itu Beddu, mengumpul beras yang bertaburan sambIl mengasingnya daripada tanah, pasir dan batu kecil.

Bagi Beddu yang mencari nafkah dengan bekerja sebagai buruh di sebuah ladang jagung ini, beras itu tetap boleh dimakan bagi mengalas perutnya.

Beddu mengutip beras yang bertaburan di tepi jalan. - Kredit foto: Kompas.com

Hati saya pilu, banyak beras berjatuhan di jalan dan dibiarkan begitu sahaja tanpa dipunguti semula oleh pemiliknya. Saya pun berusaha memungut dan memisahkan beras yang bercampur batu, tanah dan pasir,” ujarnya dalam sebuah video.

Tindakan yang dilakukan Beddu ini sempat divideokan oleh seorang  wanita  yang melintas.

Dalam video ini kelihatan seorang wanita bersimpati dengan apa yang dilakukan oleh Beddu dan memberikan sejumlah wang kepada lelaki tua itu bagi membolehkan dia membeli beras baharu.

Video tersebut tular dalam media sosial. Dan viralnya video itu menyebabkan Ketua Jabatan Sosial Mamuju Tengah, Irha Djamal dan sejumlah pegawai mengunjungi rumah usang Beddu dan memberi beberapa kampit beras.

Nama Beddu sudah dimasukkan dalam senarai penerima bantuan sosial daripada kerajaan pusat. - KitaReporters


Beddu di rumah usangnya ketika menerima kunjungan sejumlah pegawai Jabatan Sosial. - Kredit foto: Kompas.com

10
14
1
15
0
You will be interested

Terbaiklah IKBN Pekan! 30 pelajar sertai gotong-royong di Lepar, Pekan! Usaha khidmat masyarakat

Seramai 30 pelajar IKBN Pekan sertai Gotong-royong Perdana di Batu Lapan Lepar, Pekan. Kesemua mereka adalah peserta Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM)

Video| Lahir dengan 11 jari, tanpa alat kelamin! Sering diejek, dihina! Ibu bapa reda ketentuan!

Pasangan Haryanto dan isterinya, Dewi Yulianti dari Sungai Landak, Cilincing dikurniakan seorang anak istimewa yang dilahirkan tanpa organ kelamin dan 11 jari
Adnan Mohamad in Kisah Insan 1 day ago

Video| Sempena hari lahir arwah Zulfarhan! Ebit Lew taja kedua-dua orang tua arwah pergi umrah!

Kisah pilu Zulfarhan Osman Zulkarnain dapat perhatian Ustaz Ebit Lew yang luangkan masa ziarahi kedua-dua ibu bapa arwah dan berikan hadiah tiket, pakej umrah
Zuhayati Yazid in Kisah Insan 2 days ago

Ingin pulang ziarah arwah ibu! Tapi terlibat kemalangan maut! Jenazah disatukan dalam lahad sama!

Hasrat anak untuk pulang menziarahi kematian ibunya tak kesampaian apabila dia terkorban dalam kemalangan dan dikebumikan dalam satu liang lahad bersama ibunya
Adnan Mohamad in Kisah Insan 2 days ago

Kay terokai lombong emas! Kini bekal mesin dobi layan diri! Bukti ibu tunggal boleh juga hebat!

Datuk Kay bukan status ibu tunggal tidak halang dia berjaya selepas membabitkan diri dalam perusahaan melombong emas mentah di Kuala Lipis, Pahang.
Mohammad Ishak in Kisah Insan 4 days ago