Kisah Insan 17 Oct, 2021

Video| Beddu, 76, kutip beras bertaburan tepi jalan untuk dimasak! Demi sesuap nasi untuk hidup!

@fauzan uda ahmad
Bekerja dengan Utusan Malaysia dari 1985 hingga 1996. Menjadi wartawah hiburan, koresponden di Jakarta, Indonesia dan Ketua Meja Hiburan. juga bertugas dengan beberapa media lain

Share this

BIASANYA kita apabila melihat beras bertaburan di tepi jalan sekadar melihatnya dan tidak akan mengambil beras yang sudah bercampur dengan tanah, pasir dan batu kecil itu.

Namun bagi mereka yang dalam golongan miskin tegar, kemunculan beras di tepi jalan itu dianggap rezeki untuk menyambung kehidupan. Itulah yang dilaku seorang lelaki tua berusia 76 tahun yang dikenali sebagai Beddu.


Lagi cerita-cerita menarik berkaitan beras



Petani yang tinggal sebatang kara di sebuah pondok lusuh di  di Desa Polo Lereng, Kecamatan Pangale, Kabupaten Mamuju Tengah, Sulawesi Barat ini percaya dengan mitos Bugis bahawa padi atau beras adalah ratu yang diturunkan ke bumi untuk menghidupkan manusia.     

Jadi dia percaya jika padi atau beras dibuang terutama Ketika zaman susah akan memberi bencana kepada manusia.



Sejumlah beras yang diangkut dengan sebuah lori bertaburan di atas jalan raya di depan pondok usang Beddu. Melihat  beras yang bertaburan itu, Beddu cepat datang ke tepi jalan itu sambIl membawa beg plastik.

Dalam keadaan panas terik itu Beddu, mengumpul beras yang bertaburan sambIl mengasingnya daripada tanah, pasir dan batu kecil.

Bagi Beddu yang mencari nafkah dengan bekerja sebagai buruh di sebuah ladang jagung ini, beras itu tetap boleh dimakan bagi mengalas perutnya.

Beddu mengutip beras yang bertaburan di tepi jalan. - Kredit foto: Kompas.com

Hati saya pilu, banyak beras berjatuhan di jalan dan dibiarkan begitu sahaja tanpa dipunguti semula oleh pemiliknya. Saya pun berusaha memungut dan memisahkan beras yang bercampur batu, tanah dan pasir,” ujarnya dalam sebuah video.

Tindakan yang dilakukan Beddu ini sempat divideokan oleh seorang  wanita  yang melintas.

Dalam video ini kelihatan seorang wanita bersimpati dengan apa yang dilakukan oleh Beddu dan memberikan sejumlah wang kepada lelaki tua itu bagi membolehkan dia membeli beras baharu.

Video tersebut tular dalam media sosial. Dan viralnya video itu menyebabkan Ketua Jabatan Sosial Mamuju Tengah, Irha Djamal dan sejumlah pegawai mengunjungi rumah usang Beddu dan memberi beberapa kampit beras.

Nama Beddu sudah dimasukkan dalam senarai penerima bantuan sosial daripada kerajaan pusat. - KitaReporters


Beddu di rumah usangnya ketika menerima kunjungan sejumlah pegawai Jabatan Sosial. - Kredit foto: Kompas.com

10
14
1
15
0
You will be interested

Seramnya! Majlis perkahwinan di rumah mayat! Tempat jatuh cinta! Kedua-duanya petugas rumah mayat!

Pasang pengantin baharu, Maung Zin Phyo Aung dan Ma Htet Htet Htwe di Yangon pilih rumah mayat sebagai lokasi mereka disatukan. Kedua-duanya petugas rumah mayat

Zuhayati Yazid in Kisah Insan 3 days ago

Video| Doakan semoga segera sembuh! Emak patah bahu kanan, tangan kiri, dua tulang rusuk! - Anak

Emak cedera parah dengan patah bahu kanan, tangan kiri, dua tulang rusuk. Sudah sedarkan diri tetapi masih dalam pemantuan di Hospital Pulau Pinang - Yaya Gani
Kartini Mohd Noor in Kisah Insan 1 day ago

Syamsul Yusof yang multi-talented! Karya terus dapat sambutan hebat! Tak perlu gimik, raih simpati!

Semenjak Syamsul Yusof terlibat dalam pengarahan filem sama ada sebagai pelakon, penulis skrip, penerbit boleh dikatakan setiap filem itu pasti pecah panggung
Mohd Amirul Fazli Zulkafli in Kisah Insan 1 day ago

Video| Ikut pintu belakang? Ada konspirasi? Daniel Ting berpindah ke JDT! Semuanya dah terjawab!

Teka-teki bermain dalam kalangan peminat bola sepak selama ini akhirnya terjawab apabila Daniel Sang Ting secara rasmi telah diperkenalkan sebagai pemain JDT
Mohd Amirul Fazli Zulkafli in Kisah Insan 2 days ago

Semuanya kerana wang! Wanita mengaku terlantar lumpuh! Terima lebih RM3.25j sejak 13 tahun menipu!

Frances Noble di Hertfordshire, London sanggup mengaku dirinya lumpuh dan terlantar untuk dapat peruntukan kewangan yang disediakan bagi individu yang tak sihat
Zuhayati Yazid in Kisah Insan 2 days ago