Kisah Insan 16 May, 2022

Video| Remaja maut digilis lori! Mahu bertemu kakak untuk bayar hutang! Dan mohon 'cuti' bekerja!

@kartini mohd noor
Pernah berkhidmat sebagai 1. Stringer Berita Harian 2. Wartawan Berita Harian 3 . Penyunting Harian Metro 4. Grup Editor Majalah IBUBAPA

Share this

Allahyarham Danial Haris (depan sekali) bersama keluarga pada Hari Raya Aidilfitri lalu. - Kredit gambar: FB Zaini Ahmad


BARU dua tiga hari membantu di Rumah Kopi ZAS milik ibunya di Anggun City, Rawang, Selangor dan dalam perjalanan ke rumah kakaknya di Taman Bayu Permai yang tidak jauh dari situ untuk membayar hutang kakaknya, sebelum motosikalnya yang ditunggang oleh remaja ini dikatakan terbabas di jalan berlubang yang meragut nyawanya akibat digilis oleh lori pada 10 Mei 2022 lalu.

Remaja itu, Allahyarham Danial Haris Rosli, 18, adalah anak bongsu bekas Ketua Muslimat Masjid Cahaya Iman di Bandar Country Homes, Zaini Ahmad yang sedang menuju ke rumah kakaknya jam 5.30 petang apabila motornya dikatakan termasuk ke jalan berlubang, menyebabkan dia dalam keadaan tidak seimbang sebelum terjatuh ke jalan raya dan diheret oleh lori. Pemandu lori itu dilaporkan tidak nampak susuk tubuhnya.


Lagi cerita-cerita tragedi berkaitan kejadian kemalangan maut



"Danial baru habis kerja di Rumah Kopi ZAS (Zaini, Aina dan Shakila), biasanya pulang menunggang motosikal di jalan belakang yang lebih dekat dengan rumahnya. Tapi sudah takdir, dia berkeras untuk menemui kakaknya semata-mata untuk membayar wang yang dipinjamnya."  kata ibu angkatnya, Linda Hefnie.

"Menantu saya yang juga kakaknya sudah meminta jangan datang, Danial pula yang beria-ria mahu datang ke rumahnya. Dia juga minta upah kerja termasuk wang yang belum diambil sejak bekerja di kedai itu dua tiga hari lalu, terus dia menunggang motosikal melalui jalan itu yang dia tidak biasa," katanya ketika ditemui di rumah besannya di Bandar Country Homes pada Khamis, 12 Mei 2022 .

Linda yang sudah dianggap sebagai "ibu" oleh arwah Danial, berkata remaja itu sangat baik, lemah lembut dan sangat menghormati orang tua. Sebelum meninggal dunia, dia sempat bergurau dengan ibunya, Zaini untuk berkahwin muda.

Arwah juga ada menyuarakan cadangan supaya ibunya menjadikan sebahagian daripada banglo yang menjadi kediaman mereka sebagai rumah tumpangan kerana "besar dan dia berasa sunyi".


Linda Hefnie


Danial yang sedang menunggu keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bercita-cita menjadi jurutera dan membantu kedai kopi milik ibu dan kakaknya bagi mengisi masa. 

Rumah Kopi Zaini, Aina dan Shakila (ZAS) itu adalah antara kedai kopi popular dalam kalangan orang ramai di sekitar Rawang kerana keenakan seperti kopi luar negara.

"Selepas beberapa hari bekerja dan mendapat upahnya Danial memohon untuk "bercuti" dan kami tidak menduga permohonannya untuk bercuti adalah untuk meninggalkan kami selama-lamanya," katanya yang sudah reda dengan pemergian "anaknya" kerana itu sudah suratan takdir.

Malah beberapa minggu sebelum ini, Linda juga hairan dengan perubahan sikap Danial yang melayannya agak dingin dan tidak menyangka itu adalah petanda remaja itu mahu meninggalkannya dengan "kenangan" yang akan kekal dalam ingatan sepanjang hayatnya.


Kad pengenalan yang dipaparkan dalam WhatsApp Surau Bayu Permai ketika mencari warisnya.


Menurut Linda lagi, Danial adalah remaja yang sangat suka membantu rakan-rakan sekolahnya dan biarpun dibesarkan dengan kemewahan dia dikenali sebagai  seorang yang merendah diri dan hormat rakan-rakannya. 

Malah sebahagian besar rakan sekolahnya datang memenuhi ruang masjid untuk bersolat jenazah dan menemani ketika jenazah itu disemadikan di Tanah Perkuburan Country Homes.

"Semua impian kami untuk melihat dia berjaya hancur bersama pemergiannya. Apapun kami reda kerana dia anak yang sangat manja dan soleh. Satu-satunya yang paling disayangi oleh ibu kerana dia menemani orang tuanya di rumah.," katanya.

Linda turut memberitahu, dia sendiri pernah bergurau dengan arwah, siapa saja yang menjadi pasangan hidupnya tentu bahagia dan gembira kerana lauk kegemarannya ialah nasi putih, berlaukkan ayam yang tidak kira dimasak dalam apa cara sekalipun. Janji lauk ayam. - KitaReporters



Linda (kiri) adalah kenalan lama Zaini yang kemudian akrab sebagai besan. 

6
13
0
12
0
You will be interested

Video| Mata masuk habuk! Sebak tengok anak ubah suai kereta! Demi nak bawa berjalan ayah tercinta!

Seorang pemuda telah ubah suai tempat duduk hadapan keretanya demi mudahkan ayahnya untuk naiki kereta dan berjalan-jalan. Pemuda itu belanjakan hampir RM3,000

Kasih seorang ibu! Sanggup 'simpan' jasad anak lebih seminggu! Sehingga membusuk dan dah mereput!

Seorang ibu di Singapura yang tinggal di pangsapuri tak boleh terima takdir anaknya meninggal dunia lalu simpan mayat anak lelakinya yang berusia 54 tahun itu
Zuhayati Yazid in Kisah Insan 1 day ago

Indahnya ukhuwah! Bonda Nor siapkan buku dalam sehari! Tanda penghargaan buat Prof Kamil, isteri!

Demi cinta, kasih sayang dan ukhuwah kerana Allah, Bonda Nor atau Norli Madlan berjaya siapkan sebuah buku bertajuk Jumpa Nanti.. Di Firdaus dalam tempoh sehari
Khadijah Mohamad Nor in Kisah Insan 2 days ago

Video| Apa punya mak bapak! Kanak-kanak 3 tahun ditinggalkan dalam tangki air! Diselamatkan polis!

Seorang kanak-kanak perempuan usia tiga tahun di Chalco, Mexico didera ibu, bapa tirinya dengan masukkan dia di dalam tangki air. Nasib baik diselamatkan polis
Zuhayati Yazid in Kisah Insan 4 days ago

Video| Derita seorang isteri! Rayu suami azankan bayi dilahirkan! Tapi dia hilang bersama kekasih!

Hati isteri mana tak rasa sedih apabila suami bukan sahaja tak jenguk semasa wanita itu bersalin tapi ambil kesempatan keluar berseronok-seronok dengan kekasih
Adnan Mohamad in Kisah Insan 5 days ago