Kisah Insan 26 Jan, 2021

Mulianya hatimu Zam! Sanggup infak kenderaan kesayangan kepada Ustaz Firdaus demi jalan Allah

@zuhayati yazid
Memulakan kerjaya di Utusan Malaysia pada 2007 dan pernah bertugas di Ibu Pejabat di Jalan Chan Sow Lin.

Share this


MEMILIK harta benda hasil titik peluh sendiri pasti memberi kepuasan kepada pemiliknya, apa tidaknya bertungkus lumus berjuang akhirnya yang diidamkan di depan mata…pasti timbul kepuasan sendiri.

Tapi berbeza dengan seorang pemuda apabila sanggup menyerahkan sebuah kereta kesayangan hasil titik peluhnya selama ini untuk diinfakkan demi jalan dakwah.

Mulianya hatimu wahai orang muda!!


Lagi kisah-kisah menarik berkaitan infak:

https://kitareporters.com/search?search=infak



Itu yang dikongsikan oleh Presiden Multiracial Reverted Muslims (MRM), Ustaz Firdaus Wong mengenai kemuliaan seorang pemuda yang sanggup menawarkan kenderaan kesayangannya demi pelaburan di akhirat.

Perkongsian berkenaan menjadi tular, sekali gus menjadi contoh kepada anak muda hari ini.



Kongsi Firdaus baru-baru ini dia dihubungi seorang lelaki yang dikenali sebagai Zam dan menawarkan kenderaan Mulianya hatimu Zam! Sanggup infak kenderaan kesayangan kepada Ustaz Firdaus demi jalan Allahnya. 

Dalam perbualan berkenaan, Zam berkata kereta jenis Ford Ranger itu adalah kereta kesayangannya dan baharu diubah suai dengan kos mencecah RM15,000. 

“Kereta ni memang saya dah buat untuk kerja-kerja berat kalau tuan nak buat misi banjir ke masuk hutan sesuailah… ambil la.

“Doakan saya berjaya di dunia dan diakhirat… saya nak buat kerja dakwah macam tuan saya tak mampu ini je mampu,” kongsi Firdaus mengenai perbualan bersama Zam dalam Facebooknya baru-baru ini. 



Kongsi Firdaus lagi, selepas beberapa hari kereta tersebut selamat diterima.

“Alhamdulilah. Hari ini beliau telah menyerahkan kenderaan kesayangannya itu kepada kami dan kini kami di MRM perlu memastikan kenderaan kesayangannya itu terus berbakti kepada masyarakat agar beliau dan kami di MRM mendapat redha dan ganjaran di akhirat kelak.

“Amanah sahabat semua akan kami tunaikan sebaik mungkin,” tulisnya dalam akaun Facebooknya baru-baru ini.

Malah pada akhir perbualan itu, Zam turut meminta pihak MRM membelai 'kesayangan' itu dengan baik.




Terdahulu, dalam perbulan berkenaan Firdaus turut bertanya kepada Zam mengenai kenderaan yang akan digunakannya selepas menginfak keretanya.

Namun dengan bersahaja Zam menjelaskan yang dia yakin dengan rezeki Allah.

“Ada la tu rezeki kereta lain kot. Tak tahu bang, tadi saya duduk seorang, bosan, tenung kereta… rasa banyak sangat benda tuhan bagi senang tapi tiada lagi kerja dakwah saya buat.

“Kereta ini tidaklah cantik tapi memang sayang betul dengan kereta ini. Kondisi terbaik yang saya buat ini. Ambillah bang, guna. Kalau nanti abang dalam syurga, tak jumpa saya, jangan lupa tanya Zam mana,” tulisnya.

Semoga keikhlasan yang diberikan diganti dengan ganjaran yang lebih hebat daripada-Nya.

Semoga akan wujud lebih ramai individu berhati mulia seperti Zam dan ikhlas bersedekah untuk pelaburan di akhirat. - KitaReporters

1
1
1
0
0
You will be interested

Suami reda isteri tinggalkan dirinya, anak! Mangsa maut kemalangan! Tercampak keluar kenderaan!

Ahmad Rakeymi Hafey Roslam reda selepas isterinya, Nurshahyda Mohd Zaki terbunuh dalam kemalangan jalan di KM 380.5 Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2) dekat Ajil

Adnan Mohamad in Kisah Insan 2 days ago

Paul Pogba pun tonton Omar & Hana! Didik anak-anak kenal Islam! Pengalaman silam jadi pedoman!

Apabila tular gambar pemain bola, Paul Pogba tonton animasi terbitan tempatan Omar & Hana lalu telivisyen baharunya, ramai rakyat Malaysia terasa sangat teruja
Rodli Nayan @ Rodly Fadly in Kisah Insan 4 hours ago

Warga emas terbiar tetap patriotik! Al-Fikrah suntik semangat patriotisme sambut Hari Malaysia!

Imbau sejarah pejuang khusus perajurit dapatkan kemerdekaan ibarat terapi minda kepada 70 penghuni Pusat Jagaan Al-Fikrah Malaysia, di Kg Sungai Sekamat, Kajang
Rosdi Ismail in Kisah Insan 4 hours ago

PBBM, Yakeb santuni Zulkifli Norbit! Bekas sayap kiri negara terlantar strok, masalah jantung!

Persatuan Bola Sepak Melayu Malaysia (PBMM) santuni bekas-bekas pemain kebangsaan yang banyak berjasa tapi kini hadapi kesempitan hidup terutama soal kesihatan
Abdul Hafiz Ahmad in Kisah Insan 5 hours ago

Video| Kematian Siti Sarah akibat Covid-19 dorong ramai dapatkan vaksin! Rasa terkesan, terkedu!

Ramai orang terkesan dengan kematian penyanyi Siti Sarah Raissuddin, isteri pelawak Shuib Sepahtu sehingga ambil keputusan untuk ambil suntikan vaksin COVID-19
Kartini Mohd Noor in Kisah Insan 8 hours ago