Insan 19 Jul, 2020

Dera bekas suami! Nikita Mirzani syukur dapat hukuman ringan

@fauzan uda ahmad
Bekerja dengan Utusan Malayisia dari 1985 hingga 1996. Menjadi wartawah hiburan, koresponden di Jakarta, Indonesia dan Ketua Meja Hiburan. juga berugas dengan beberapa media lain

Share this
SELEBRITI sensasi Indonesia, Nikita Mirzani, 34, menangis gembira apabila dijatuhkan hukuman lebih ringan bagi membolehkan dirinya tetap boleh menjalani kehidupan sebagai manusia bebas. Ini kerana walaupun Majlis Hakim, Mahkamah Negeri Jakarta Selatan menjatuhkan hukuman penjara enam bulan, namun Nikita tidak perlu masuk ke penjara. : KitaReporters

Nikita mendengar keputusan hakim di Mahkamah Negeri Jakarta Selatan. - Kredit foto; Detik.com


Bagaimanapun Nikita akan dimasuk ke penjara jika melakukan perkara yang ‘membahayakan’ dalam tempoh percubaan selama 12 bulan.

Majlis Hakim yang diketuai Hariyadi, pada Rabu, 15 Julai 2020 lalu, menghukum Nikita Mirzani yang terbukti secara sah dan meyakinkan bersalah melakukan tindakan penderaan terhadap bekas suaminya Dipo Latief atau Ahmad Dipo Ditiro, 47.

Perbicaraan kes ini bermula sejak Februari 2020. 

Dipo mengemukakan dakwaan bahawa dia dibaling dengan bekas abu rokok dalam pergaduhan dalam rumah pada hujung tahun 2009.

Sebaik Majlis Hakim mengumumkan keputusan itu,  air mukanya bertukar merah dan air mata mengalir dari kelopak mata Nikita dan bersyukur kerana menerima hukuman ringan.

Nikita menangis setelah menerima hukuman yang mengembirakannya. - Kredit foto; Kompas.com


Nikita sebelumnya sudah menyiapkan kemungkinan bakal dipenjara dengan menyerahkan hak asuh kepada teman baiknya, Fitri Saihuteru untuk menjaga tiga anaknya,  Laura Mirzani, 13; Azka Raqila, 6; dan Arkana Mawardi, hampir setahun, hasil perkahwinan dengan Dipo.

Perkahwinan dengan Dipo (2018-2019) adalah perkahwinan ketiga bagi Nikita.

Dipo adalah seorang pengusaha bertaraf jutawan, sementara ayahnya Abdul Latief adalah bekas Menteri zaman Presiden kedua, Soeharto.

Nikita dan Dipo ketika menjadi suami steri. - Kredit foto: Tribune News.com


Nikita menarik perhatian ramai di mahkamah kerana muncul dengan imej baharu berambut pendek dan memakai sejumlah barang kemas dan beg tangan berjenama Hermes dan jam berjenama Richard Mille berharga Rp2 bilion (kira-kira RM600,000).

Sementara itu, Nikita yang menjadi tetamu program ‘Brownies’ di Trans TV pada Khamis, 16 Julai 2020 muncul dengan imej baharu iaitu berambut pendek dan membawa bersama anak kecilnya, Arkana Mawardi.

Dalam program itu diperlihatkan video Nikita pergi ke salon untuk memotong rambut pendek pada hari Rabu sebelum pergi ke mahkamah bagi menerima keputusan.

Dalam program itu, Nikita menyatakan tindakannya memotong rambut pendek itu adalah sebagai ‘membuang sial’ dan ternyata mendapat hukuman yang ringan dari mahkamah.

Menurut Nikita, mahkamah telah memberi keputusan seadil-adilnya dan menerima alasan dia membuang bekas abu rokok kepada Dipo Latief.

Menurut Nikita, dia akan membuang rambut yang sudah dipotong ke dalam laut di Ancol, Jakarta. 

Dan selepas ini akan membawa anak-anaknya bercuti di salah sebuah pulau ekslusif di Indonesia. - KitaReporters

You will be interested

Mulia sungguh guru, staf SK Lemoi! Tak abai anak Orang Asli!

4 guru Sekolah Kebangsaan (SK) Lemoi, Cameron Highlands hantar lembaran kerja, bahan belajar kepada anak-anak Orang Asli di empat perkampungan jauh dekat hutan

Adnan Mohamad in Insan 2 days ago

Budak 14 tahun! Pelajar paling muda miliki ijazah di India!

Seorang budak 14 tahun dari Hyderab, Agastya Jaiswal menjadi pelajar paling muda di India yang berjaya menamatkan pengajian pada peringkat ijazah di universiti
Zuhayati Yazid in Insan 21 hours ago

Semua nak tengok wajah anak Fazura! Tak perlu tohmah sumbing!

Sudah dua bulan Nur Fazura dikurniakan anak sulung, Nur Fatima Aisya namun wajah penuh anak comel itu belum didedahkan maka timbullah tohmahan anak itu sumbing
Fariza Saidin in Insan 1 day ago

Dikurung selama 28 tahun! Oleh ibu sendiri di dalam biliknya

Seorang ibu kurung anak lelakinya sendiri di bilik di flat kediamannya di Haninge, Stockholm. Mengejutkan anak itu dikurung selama 28 tahun sejak usia 12 tahun
Zuhayati Yazid in Insan 1 day ago

Di sebalik ujian ada rahmat! Di sebalik kesusahan ada Ebit!

"Di mana ada kesusahan, di situ ada Ustaz Ebit Lew." Mungkin itu ayat yang tepat untuk gambarkan keprihatinan Ebit Lew dalam laksanakan segala macam kerja amal
Fariza Saidin in Insan 2 days ago