Kisah Insan 25 Apr, 2020

BERBUKA PUASA DI HSB!! ASHRAF KONGSI MOMEN

@fauzan uda ahmad
Bekerja dengan Utusan Malaysia dari 1985 hingga 1996. Menjadi wartawah hiburan, koresponden di Jakarta, Indonesia dan Ketua Meja Hiburan. juga bertugas dengan beberapa media lain

Share this
SEMALAM Jumaat, 24 April 2020 adalah pengalaman pertama Ashraf Muslim berbuka puasa bersama dengan pesakit lain yang dijangkiti Covid-19 di wad 31, Hospital Sungai Buloh, Selangor (HSB). Ia menjadi pengalaman yang tidak dapat dilupakan, katanya. : KitaReporters

Ashraf mengambil foto menjelang berbuka dalam wad 31, HSB pada 24 April 2020.


Ia dilakukan secara sederhana dan dimulakan dengan berdoa beramai selama 5 minit sebelum azan dan makan secara sederhana dan kemudian menunaikan solat maghrib dan solat tarawih.

“Hari pertama berbuka puasa dgn rakan-rakan di wad ini. 

"Berbuka puasalah dgn penuh adab, berdoalah 5 minit sebelum azan maghrib kerana waktu itu adalah waktu yg paling mustajab.

"Dan bersederhanalah waktu kita makan juadah berbuka puasa kerana takut nnti tak larat nak terawikh.. ok guys selamat menunaikan solat terawikh,” kata Ashraf dalam akaun Instagramnya @ashrafmuslim.

Sehari sebelumnya Ashraf bersolat tarawih kali pertama bersama pesakit Covid=19 yang lain.

Pada Khamis, 23 April 2020, Ashraf turut menerima ucapan selamat menyambut Ramadan daripada isteri-isteri dan anak-anaknya dalam kiriman video ke IG-nya.

Dia menerima kiriman video itu kira-kira jam 10.30 malam apabila membuka telefon pintarnya sebaik selesai menunaikan solat tarawih pada malam pertama.

Ashraf atau nama penuhnya Muhd Ashraf Muslim, disah dijangkiti Covid-15 ketika menjalani penggambaran drama berjudul ‘Demi’  di Inverness, Scotland Mac 2020.

Dia pulang ke tanah air pada 31 Mac 2020 dan menjalani kuarantin sendiri selama dua minggu.

Pada 12 April 2020, Ashraf dijemput dari rumah bagi menjalani rawatan lanjut di HSB.

Ashraf mempunyai dua isteri iaitu Noor Dayana Lokman (kahwin 2011) dan Wan Sakinah Ahmad Saburi (2013) serta empat anak. 

Ashraf berjaya menjadi nakhoda dua kapal apabila kedua-dua isteri bagai adik beradik. - KitaReporters

Ashraf bersama isteri-isteri dan anak-anak ketika kelahiran anak keempatnya pada awal September 2009. - Kredit foto: IG Ashrafmuslim

ashrafmuslim : Ramadhan kali ini.

Malam ini.. adalah malam paling bersejarah dalam hidup AM. Pertama Solat terawikh berjemaah di Wad Pesakit Covid dan kedua dapat surprise video dr mama dan ibu nih... Ni lah nak cerita skit. Lepas solat terawikh kul 10.30 mlm td.. AM nk makan malam yerlah tgh laparlah kn sbb tak mkn ptg td. So.. tgh makan nih tangan kiri pun capai handpone nak tgk message. So bila buka jer dpat video nih.. Allahuakbar.. sambil makan nih, AM tak sedar air mata dah mengalir.. Aduhai.. sedih aaarr.. tak baiklah buat mcm ni.. dah lah ayah kat wad. Makan pun tak habis terus basuh tgn... waaa 😭! Mama ibu dan anak-anak..Sabar yer.. tunggu ayah skit lagi.. insyAllah bila semua dah selesai ayah balik k.. love and miss all of u! 

1
0
0
0
0
You will be interested

Video| Terima kasih adik! Pilih jaga emak ayah! Sebab kau, abang berjaya! Pengakuan Hafiz Mahamad!

Kerana adiknya, Hafiz Mahamad capai kejayaan dan beliau tidak akan pernah lupa perkara itu. Katanya, kejayaan beliau hari ini adalah inspirasi daripada adiknya

Gara-gara tak dibayar gaji! Pekerja berang rempuh kereta kesayangan majikannya! Ferrari GT4Lusso!

Kerena enggan bayar gaji pekerjanya yang juga pemandu trak kontena, pemandu berkenaan bertindak meletakkan lori kontenanya di atas kereta kesayangan majikannya
Zuhayati Yazid in Kisah Insan 1 day ago

Video| Apa cerita? JDT panggil pulang Syafiq Ahmad dari KDA FC! Secara mengejut! Cetus spekulasi!

Syafiq Ahmad yang bermain bersama KDA FC sebagai pemain pinjaman dipanggil pulang secara mengejut ke pasukan asalnya, JDT sekali gus cetus pelbagai spekulasi
Mohd Amirul Fazli Zulkafli in Kisah Insan 2 days ago

Video| Mak guru pemulihan! Tak dapat hadiah! Anak sebak lihat ibu bawa makanan lebihan Hari Guru!

Seorang anak kongsi kisah ibunya, seorang guru pendidikan khas di sebuah sekolah. Kesian lihat emaknya tak terima apa-apa hadiah sempena Hari Guru pada 16 Mei
Nur Syamila Kamarul Arefin in Kisah Insan 2 days ago

Video| Johanna Mazibuko bakal catat rekod wanita tertua di dunia! Kena tunggu pengesahan Guinness!

Nkukuthane Johanna Mazibuko dari Jourbertin, Afrika Selatan bakal dinobatkan wanita tertua di dunia yang masih hidup jika diiktiraf oleh Guinness World Records
Mohamed Sa'ari in Kisah Insan 5 days ago