Gaya Hidup 23 Nov, 2021

Gara-gara kemaruk cinta! Pemuda kena kikis! Jual peralatan perabot, atap rumah emak sendiri!

@adnan mohamad
Berpengalaman dalam bidang penulisan selama lebih 22 tahun sebagai wartawan bermula di akhbar Berita Harian selama lebih lima tahun kemudian di akhbar Utusan Malaysia serta Kosmo dan lima kali mendapat anugerah kewartawan peringkat negeri Terengganu

Share this

Gambar hiasan... Perkhidmatan ojek atau teksi motosikal popular di Indonesia. - Kredit foto: EkonomiBisnes.com


MENCINTAI seseorang sama ada gadis ataupun jejaka adalah lumrah kehidupan tetapi ia janganlah sampai keterlaluan sehingga sanggup berkorban apa saja serta menjualkan harta benda demi untuk meyakinkan hati  insan yang dikasihi itu.

Dalam hal ini, ia terjadi kepada seorang pemandu ojek (teksi motosikal) online (ojol) berusia 24 tahun di Padukuhan Paten, Kalurahan Srihardono, Kapanewon Pundong, Kabupaten Bantul di Yogyakarta, Jawa baru-baru ini.

Gara-gara mabuk cinta terhadap seorang gadis, pemuda terbabit yang bernama DRS telah menyebabkan dia sanggup habis wang ringgit untuk gadis indaman hatinya yang hanya baru dikenali beberapa bulan lalu.

Malah pemuda tersebut sanggup pula menjual peralatan perabot termasuk kerusi meja, katil dan almari milik ibunya yang berada di rumahnya. 


Lagi cerita-cerita menarik berkaitan percintaan


SEBAHAGIAN atap rumah Paliyem di Paten, Srihardono telah dicabut oleh DRS untuk dijual tetapi tidak berhasil kerana Paliyem sempat balik ke rumahnya. - Kredit foto: Suara.com 


Kesemua barangan tersebut bernilai Rp43 juta (kira-kira RM12,600)  yang dibeli daripada hasil titik peluh ibu bapanya dan apa yang menyedihkan barangan berkenaan dijual dengan harga begitu murah supaya ia mudah dibeli oleh orang lain.

DRS yang sudah kematian bapanya pada tahun 2020 lalu mengaku dia terpaksa berbuat demikian untuk mendapatkan wang secara mudah bagi perbelanjaannya dan kekasihnya yang tinggal di Giwangan, Kota Yogyakarta.

Kisah cinta pemuda terbabit rela menghambakan dirinya disebabkan gadis kesayangannya dipetik dalam laporan Suara.com pada 19 November 2021 lalu menceritakan, DRS menjual barangan perabot itu kerana ibunya, Paliyem, tiada di rumah kerana bekerja sebagai pembantu rumah dan tinggal bersama majikannya  di luar kawasan itu.

Bukan setakat itu sahaja, setelah habis semua barangan perabot dijual, DRS tergamak juga menjual genting atap rumah untuk  perbelanjaan dirinya bersama kekasihnya.


PALIYEM (berbaju hitam) begitu sedih melihat atap rumahnya sebahagiannya sudah tiada kerana dicabut oleh anaknya DRS di rumahnya manakala seorang pegawai polis sedang menyiasat kes tersebut. - Kredit foto : SorotBantu


Namun  hasrat jahatnya itu gagal dan tidak kesampaian kerana ibunya yang berumur 53 tahun sempat pulang ke rumahnya setelah diberitahu oleh jiran tetangga.

Jiran tetangganya menghubungi ibunya  kerana tidak tahan dengan perangai DRS, anak tunggal Paliyem, yang sebelum ini asyik menjual peralatan perabot tanpa belas kasihan terhadap orang tuanya.

Sebaik Paliyem pulang  ke rumahnya pada 7 November 2021 lalu, wanita itu amat terkejut kerana anak kesayangannya bukan sahaja menjual  barangan perabot yang masih elok itu akibat kemarut dengan cintanya terhadap gadis pujaannya.

Tetapi DRS juga sanggup mencabut genting atap rumahnya yang dia sendiri tinggal di rumah itu untuk dijual dengan harga yang murah kepada seorang penduduk setempat.

Berikut dengan perbuatan DRS yang dianggap sudah keterlaluan kerana terjerat dengan cinta gadis  itu, ibunya telah melaporkan kejadian tersebut kepada polis.

Ketua Polis Daerah Pundong, Ipda Heru Pracoyo berkata, pihaknya telah menangkap DRS dan perbuatan pelaku itu akan disabitkan dengan kesalahan Pasal 367 Kitab Undang-Undang Hukum Pidana  (KUHP) Tentang Kecurian Dalam Keluarga.

Menurutnya, jika disabitkan dengan kesalahan tersebut DRS boleh dikenakan hukuman penjara lima tahun.

‘’Dalam kes ini, pelaku dilihat begitu kemaruk dengan cinta, kasih dan sayang terhadap gadis itu kerana dia bukan sahaja sanggup menjual harta benda orang tuanya secara satu persatu (tidak sekali gus) sejak Oktober 2021 lalu kepada beberapa warga di situ yang jumlah kesemuanya Rp24 juta (RM7,000.).

‘’Tetapi DRS sanggup lagi memberi sebuah motosikalnya yang diguna setiap hari kepada gadis itu,’’ katanya. 

Hebatnya sang gadis itu memikat, menggoda dan memujuk hati DRS yang tidak berharta sehingga dia sanggup menghabiskan harta benda ibunya selain berdepan dengan hukuman penjara. - KitaReporters


KEADAAN rumah Paliyem yang atap rumahnya sudah dicabut oleh anaknya sendiri untuk dijual. - Kredit foto: SorotBantu

17
12
0
9
0
You will be interested

Video| Mengintai Dari Tirai Kamar top di Indonesia! Saari Amri ubah jadi Buih Jadi Permadani!

Nama Exists jadi bualan hangat kerana lagu ciptaan Saari Amri, Mengintai Dari Tirai Kamar jadi top di Indonesia. Judul diubah sedikit jadi Buih Jadi Permadani

Kegagalan mematuhi SOP! Terengganu FC, JDT dikompaun! Masing-masing kena denda RM10,000! - JKNT

Pengarah JPNT Datuk Dr Kasemani Embong berkata, semasa perlawanan berlangsung sejumlah RM20,000 kompaun dikenakan antara pasukan tuan rumah dan pasukan pelawat
Mohammad Ishak in Gaya Hidup 2 hours ago

Video| Pening tauke kedai! Kira seguni duit syiling! Beli motor guna syiling bernilai RM5,321!

Seorang lelaki Indonesia berjaya beli sebuah motosikal idamannya secara tunai gunakan wang syiling daripada tabungnya yang bernilaii 18 juta rupiah atau RM5,321
Zul Akmar Jamaludin in Gaya Hidup 6 hours ago

Shukor Adan umum nak gantung but! Buru Piala Malaysia keempat! Hadiah persaraan diri, KL City!

Lebih dua dekad banting tulang sebagai pemain profesional, Shukor Adan berhasrat untuk bersara sekiranya ditakdirkan Kuala Lumpur City FC rampas Piala Malaysia
Abdul Hafiz Ahmad in Gaya Hidup 9 hours ago

Video| GV8: Masih tiada penyingkiran! Episod 3 akan ada terkeluar! Nico G, Fazley, Ani Maiyuni?

Melihat dua persembahan yang telah berlangsung, salah satu artis yang dijangka mungkin akan tersingkir ialah sama ada Nico G, Fazley Yaakob atau Ani Maiyuni
Fauzan Uda Ahmad in Gaya Hidup 10 hours ago