Gaya 29 Jun, 2020

Faezah Elai dikecam? Apa hal? Tudung labuh, mulut celupar??

@zul akmar jamaludin
Memulakan kerjaya sebagai wartawan pada 2001 di tabloid Warta Perdana dan juga pernah bertugas di majalah Variapop. Kemudian menyambung kerjaya sebagai wartawan majalah Mingguan Wanita di Kumpulan Media Karangkraf.

Share this

PAKAI tudung labuh pun salah. Yang betul hanyalah netizen!!! Sepatutnya kita mendoakan yang baik-baik bukannya mencela sesuka hati. Itulah yang terjadi kepada pelakon Faezah Elai apabila ‘dicarut’ (dicerca) oleh segelintir netizen yang suka mencari salah artis. : KitaReporters


Anak jati Pulau Pinang ini berkongsi tangkap layar komen buruk netizen mengenai dirinya yang dikatakan celupar dalam Instagramnya walaupun bertudung labuh.

“Pakaian ikut sunah, lidah ikut syaitan. Selain tutup dada, mulut juga jangan buka dengan menyakiti hati orang,” tulis segelintir netizen.


Menurut Faezah, niatnya memakai tudung bukan untuk menggembirakan sesiapa tetapi untuk menjadi insan yang lebih baik sesuai dengan tuntutan Islam.

“Apa sahaja tudung yang saya pilih untuk dipakai, bukan kerana cuba menggembirakan sesiapa sahaja. Ini kerana saya berasa selesa dan berusaha keras untuk menjadi orang yang lebih baik sebagai seorang Muslim.

“Sekiranya anda sedar, dalam Instagram (IG) saya, selain ulasan IG, saya hanya menulis mengenai diri saya.

“Jadi, apa yang saya jelaskan mengenai tudung ini sebab tak nak orang salah faham dan jadi fitnah. 

"Sudah nak masuk dua tahun saya berhijab, tak pernah cuba untuk jadi ikon Muslimah pun! Tak pernah cuba pun nak berdakwah dalam media sosial sebab diri sendiri pun ke laut dalam,” tulisnya.

Mengenai dakwaan mengatakan mulutnya celupar dan suka berkata kasar, jelas Faezah ini kerana dia adalah anak jati Pulau Pinang. 

Katanya percakapan orang utara memang kedengaran kasar.

“Saya anak jati Pulau Pinang. Jadi, memang cakap utara. Percakapan utara memang bunyinya kasar sampai anda samakan macam syaitan.

"Berkenaan itu, saya minta maaf sekiranya percakapan saya itu melukakan hati anda. Anda sentiasa boleh tidak mengikuti (unfollow), tiada masalah,” terangnya.

Faezah menempelak netizen yang berkata buruk terhadapnya.


Semoga penjelasan Faezah itu memberi jawapan kepada para pembenci (hater) yang suka mencela tanpa usul periksa. Memang diakui loghat utara kedengaran agak kasar.

Sungguhpun begitu, masih ramai netizen yang cuba mencontohi Faezah dalam pemakaian tudung labuh. 

Satu ikutan yang sangat baik dan dalam ada yang mencela, ramai lagi yang berfikiran positif. - KitaReporters

You will be interested

Semua masjid, surau di Selangor dibuka sepenuhnya 3 Julai!!

Sultan Selangor memberikan kebenaran kepada semua masjid dan surau di Selangor beroperasi sepenuhnya untuk solat Jumaat dan fardu bermula Jumaat, 3 Julai 2020

Isa Ramli in Gaya 4 days ago

Sebulan masuk percuma! Menara KL & Alor Setar ‘buka pintu’!

Untuk menarik semula kedatangan para pengunjung, Menara KL dan Menara Alor Setar menawarkan kemasukan percuma ke observation deck bermula 1 hingga 31 Julai 2020
Zul Akmar Jamaludin in Gaya 1 day ago

Percayalah! Aku tak panas baran! Aku suka melawak - Sharnaaz

Kalau sebut sahaja nama Sharnaaz Ahmad Basir Ahmad, pasti orang akan label beliau sebagai pelakon panas baran. Pada hal, Sharnaaz seorang yang gemar melawak
Khadijah Ibrahim in Gaya 2 days ago

2 Julai Hari Wartawan Sukan Sedunia! Cabaran dibuang kerja!

Arena kewartawanan sukan Malaysia hari ini berdepan cabaran yang sangat besar terutama gara-gara langkah pengecilan saiz tenaga kerja dan operasi syarikat media
Abdul Hafiz Ahmad in Gaya 2 days ago

Kerana penangan PKP! Lahirlah produk '7 Wonders Copthorne'!!

Hotel Copthorne di Cameron Highlands dengan kerjasama rakan strategik mereka telah melancarkan '7 Wonders Copthorne' sebagai produk baru pelancongan
Ainal Marhaton Abd Ghani in Gaya 3 days ago