Gaya Hidup 29 Jun, 2020

Faezah Elai dikecam? Apa hal? Tudung labuh, mulut celupar??

@zul akmar jamaludin
Memulakan kerjaya sebagai wartawan pada 2001 di tabloid Warta Perdana dan juga pernah bertugas di majalah Variapop. Kemudian menyambung kerjaya sebagai wartawan majalah Mingguan Wanita di Kumpulan Media Karangkraf.

Share this

PAKAI tudung labuh pun salah. Yang betul hanyalah netizen!!! Sepatutnya kita mendoakan yang baik-baik bukannya mencela sesuka hati. Itulah yang terjadi kepada pelakon Faezah Elai apabila ‘dicarut’ (dicerca) oleh segelintir netizen yang suka mencari salah artis. : KitaReporters


Anak jati Pulau Pinang ini berkongsi tangkap layar komen buruk netizen mengenai dirinya yang dikatakan celupar dalam Instagramnya walaupun bertudung labuh.

“Pakaian ikut sunah, lidah ikut syaitan. Selain tutup dada, mulut juga jangan buka dengan menyakiti hati orang,” tulis segelintir netizen.


Menurut Faezah, niatnya memakai tudung bukan untuk menggembirakan sesiapa tetapi untuk menjadi insan yang lebih baik sesuai dengan tuntutan Islam.

“Apa sahaja tudung yang saya pilih untuk dipakai, bukan kerana cuba menggembirakan sesiapa sahaja. Ini kerana saya berasa selesa dan berusaha keras untuk menjadi orang yang lebih baik sebagai seorang Muslim.

“Sekiranya anda sedar, dalam Instagram (IG) saya, selain ulasan IG, saya hanya menulis mengenai diri saya.

“Jadi, apa yang saya jelaskan mengenai tudung ini sebab tak nak orang salah faham dan jadi fitnah. 

"Sudah nak masuk dua tahun saya berhijab, tak pernah cuba untuk jadi ikon Muslimah pun! Tak pernah cuba pun nak berdakwah dalam media sosial sebab diri sendiri pun ke laut dalam,” tulisnya.

Mengenai dakwaan mengatakan mulutnya celupar dan suka berkata kasar, jelas Faezah ini kerana dia adalah anak jati Pulau Pinang. 

Katanya percakapan orang utara memang kedengaran kasar.

“Saya anak jati Pulau Pinang. Jadi, memang cakap utara. Percakapan utara memang bunyinya kasar sampai anda samakan macam syaitan.

"Berkenaan itu, saya minta maaf sekiranya percakapan saya itu melukakan hati anda. Anda sentiasa boleh tidak mengikuti (unfollow), tiada masalah,” terangnya.

Faezah menempelak netizen yang berkata buruk terhadapnya.


Semoga penjelasan Faezah itu memberi jawapan kepada para pembenci (hater) yang suka mencela tanpa usul periksa. Memang diakui loghat utara kedengaran agak kasar.

Sungguhpun begitu, masih ramai netizen yang cuba mencontohi Faezah dalam pemakaian tudung labuh. 

Satu ikutan yang sangat baik dan dalam ada yang mencela, ramai lagi yang berfikiran positif. - KitaReporters

You will be interested

Pokok nipah sumber rezeki Raja Noriah! Jual bakul, penyapu!

Suri rumah, Raja Noriah Raja Deraman jadikan lidi dari daun nipah untuk dibuat lekar atau bakul serta penyapu. Ini menjadikan pekerjaan sampingan buat penduduk

Adnan Mohamad in Gaya Hidup 2 days ago

Goyang Upin Ipin jadi Goyang Sama-Sama! Tyka Zatyka! Goyang!

Goyang Upin & Ipin diberi nafas baharu berirama dangdut oleh Tyka Zatyka dengan judulnya berubah kepada Goyang Sama-Sama. Usaha sama Nova Music dan Les Copaque
Fariza Saidin in Gaya Hidup 16 hours ago

Wira tak didendang! Kisah 100 wira barisan hadapan kesihatan

A Hundred Unsung Heroes mendokumentasikan perjalanan 100 petugas barisan hadapan yang berjiwa kental. Kempen inisiatif Malaysia Healthcare Travel Council (MHTC)
Editor KitaReporters in Gaya Hidup 18 hours ago

Lulusan psikologi gemar rap! Kayda tampil bersama Autopilot!

Kayda barangkali satu nama baharu dan belum dikenali ramai. Pun begitu, Kayda kembali dengan single terbaharu, Autopilot bersama pendatang baharu dari AS, Ish
Fariza Saidin in Gaya Hidup 1 day ago

Rezeki PKP! Khidmat salun mobile Cik Eryn semakin popular!

Enggan terkesan berikutan pelaksanaan PKP, ibu tunggal Azira Abdul Hamid teruskan perniagaan gunting rambut dengan sediakan perkhidmatan salun mobile (bergerak)
Rosdi Ismail in Gaya Hidup 1 day ago