Gaya Hidup 08 Jan, 2022

Video| Menabung dalam tempayan! Lelaki kumpul duit syiling 8 tahun! Jumlah tabungan cecah RM25k!

@noor hayati mamat
Mula ceburi dunia kewartawanan sebagai wartawan akhbar. Masih banyak perlu dipelajari!

Share this


SIKIT-sikit lama-lama jadi bukit’. Peribahasa ini sering dikaitkan dengan sesuatu perkara seperti amalan menabung namun untuk diaplikasikan dalam kehidupan tentunya bukan hal mudah bagi segelintir individu.

Bagaimanapun seorang lelaki berjaya membuktikannya dan siapa sangka, hasil tabungan duit syiling disimpan dalam tempayan mencecah sebanyak RM25,000 setelah ditukarkan.


Lagi cerita-cerita menarik berkaitan menabung


Melalui satu klip video yang kian tular dalam media sosial ketika ini setelah dikongsikan pengguna TikTok, @rosleeroslee270 memaparkan duit syiling dikumpulnya penuh satu tempayan.

Menerusi satu lagi video berasingan, dia memaklumkan duit syiling yang dikumpulnya itu telahpun ditukar dan berjumlah RM25,000.

Menjawap pertanyaan dalam ruangan komen, @rosleelee270 memaklumkan dia mengambil masa selama lapan tahun untuk mengumpul duit syiling berkenaan sehingga penuh satu tempayan.

“Lapan tahun dah simpan, TQ singgah’,” tulisnya ringkas.



Rata-rata warganet yang menyaksikan klip video berkenaan terkejut dengan jumlah wang berkenaan yang dikumpul sehingga mampu mencecah puluhan ribu ringgit.

Malah, ada dalam kalangan netizen juga kagum dengan semangat dimiliki lelaki berkenaan sehingga mampu mengumpul duit syiling sehingga penuh satu tempayan, sekali gus memberikan inspirasi untuk mereka turut menabung.

“Aku yang simpan harta sefamily letak syiling dalam botol cookies tu pun dah geram je nak tukar jadi duit kertas. Sabar betul simpan sebanyak itu,” tulis Nobodyknows1208.

“Alhamdulillah. Sikap menabung yang perlu dicontohi, tahniah sahabat,” kata Mohdkhairusmarafa.

“Kuat betul mental bro ye, boleh simpan begitu banyak ni. Mantap bro,” kata Muhammad Zainul Ariffin.



Jom kita sama-sama mulai menabung kerana amalan ini juga sebagai salah satu langkah persiapan bijak seperti pepatah Melayu ‘sediakan payung sebelum hujan’. - KitaReporters


12
13
0
10
0
You will be interested

Video| Bilal genap 8 bulan! Wajah anak Neelofa masih jadi misteri! Peminat panasaran, kena bersabar!

Muhammad Bilal Muhammad Haris genap 8 bulan pada 29 Sept 2022. Namun pasangan Neelofa dan PU Ritz tetap tidak berhasrat untuk perlihat wajah anak sulung mereka

Video| Kan dah kena! Kedah larang semua konsert hiburan! Bimbang cetus kelakuan di luar tatasusila!

Kerajaan Kedah larang sebarang jenis konsert hiburan yang cetus kelakuan di luar tatasusila di seluruh Kedah. Arahan berkuat kuasa dengan serta merta - MB Kedah
Jamliah Abdullah in Gaya Hidup 5 hours ago

Liga Super 2022: Terengganu teruskan rentak kemenangan! Peluang bersaing Piala AFC kembali terbuka!

Terengganu FC teruskan rentak kemenangan dalam Liga Super 2022 dan jadikan Sabah mangsa terbaharu selepas catat kemenangan 2-0. Rebut kembali slot ke Piala AFC
Mohd Amirul Fazli Zulkafli in Gaya Hidup 1 day ago

Liga Super 2022: PJ City jinakkan tuan rumah, 1-0! Kedah terus bergelut! Gagal berikan aksi terbaik!

PJ City FC teruskan rentak cemerlang selepas menang 1-0 ke atas pasukan Kedah Darul Aman FC dalam saingan Liga Super 2022. Kedah terus gagal beri aksi terbaik
Mohd Amirul Fazli Zulkafli in Gaya Hidup 1 day ago

Video| Tragedi 1 Oktober! 127 maut dalam rusuhan penyokong bola sepak! Persebaya tewaskan Arema FC!

127 orang termasuk 2 anggota polis terkorban dalam tragedi rusuhan penyokong bola sepak di Stadium Kanjuruhan, Malang selepas perlawanan Arema lawan Persebaya
Jamliah Abdullah in Gaya Hidup 1 day ago