Gaya Hidup 26 Apr, 2022

Video| Akibat parodikan Andika Kangen Band, Zinidin Zidan dikecam! Hilang pengikut, pendapatan!

@khadijah ibrahim
Pernah bertugas di Kumpulan Utusan dan pernah bertugas di biro Johor. Kini masih aktif dalam dunia penulisan.

Share this


TAHUN lalu nama Zinidin Zidan menjadi popular kerana ramai yang kagum dengan suaranya tatkala mendendangkan lagu Buih Jadi Permadani, dendangan asal Exists, Mengintai Dari Tirai Kamar

Video dendangan Zidan yang dimuat naik dalam saluran YouTube Nabila Suaka itu mendapat tontonan sebanyak 78 juta

Zidan yang asalnya adalah penyanyi di kafe terus mendapat perhatian ramai dan banyak lagu ‘cover version’ dendangannya memperoleh jumlah tontonan yang tinggi.


Lagi cerita-cerita menarik berkaitan Zinidin Zidan

Gara-gara video memparodi gaya Andika Kangen Band, Zinidin Zidan dan Tri Suaka mendapat kecaman daripada warganet.




Kini kemegahan yang diraih oleh Zidan hanya sekelip mata kerana dalam tempoh beberapa hari saja, jumlah pengikut saluran YouTube Zidan Official yang seramai 5 juta turun kepada 1 juta saja.

Malah gred YouTube Zidan Official juga turun dari A menjadi B dalam tempoh kurang dari satu bulan. Ditambah lagi, total tayangan konten Zidan daripada 42 juta menjadi 2 juta tontonan saja.

Bukan itu saja, paling terkesan adalah pendapatannya juga terjejas. Taksiran . 

Sebagai informasi, pada awal tahun 2022, pendapatan Zinidin daripada YouTube rasminya mencapai pendapatan RM1,108,612.50 atau Rp3.652.110.000.


Tri Suaka dan Zinidin Zidan, masing-masing tampil membuat permohonan maaf secara terbuka di media sosial.


Transisi kehidupan penyanyi asal Parigi, Palu, Indonesia yang sebelum ini di puncak terus jatuh tersungkur gara-gara dia membuat parodi cara nyanyian vokalis Kangen Band, Andika Mahesa bersama dengan Tri Suaka.

Sejak dua tiga hari lalu, nama Zidan menjadi trending hingga mengalahkan Presiden Jokowi gara-gara gurauan yang tak bersesuaian yang dipamerkannya.

Zidan bersama Tri Suaka tela meniru gaya penyampaian Andika menerusi lagu Penantian yang Tertunda dan Selingkuh.

Tak hanya menirukan Andika Kangen Band, Zidan dan Tri Suaka juga menirukan gaya Rizal Armada sewaktu mendendangkan lagu Harusnya Aku. Lantaran hal itu, warganet menuduh mereka telah melecehkan dua penyanyi senior tersebut.

Terkait hal itu Zidan melalui akaun Instagramnya membuat permohonan maaf terhadap Andika Kangen Band dan juga Rizal Armada. Zidan mengakui apa yang dilakukan salah dan tak seharusnya dilakukan.


Ternyata Andika Mahesa mendapat sokongan padu daripada peminat yang memintanya mengambil tindakan terhadap Tri Suaka dan Zinidin Zidan.


"Dengan adanya video ini saya menyatakan permohonan maaf yang sebesar-besarnya buat bang Andika Kangen Band, Kangen Band dan juga Bang Rizal Armada atas video saya dan bang Tri Suaka yang memparodikan cara bernyanyi abang-abang semua," kata Zidan di Instagram.

Jelas Zidan, dia  tak berniat menjelek-jelekan Andika Kangen Band dan juga Rizal Armada saat memparodikan lagu mereka. Ia menyebut hal itu hanya untuk hiburan belaka dan tak berniat sedikit pun menghina keduanya.


Permohonan maaf ini baru dianggap ikhlas oleh warganet berbanding sebelum ini, Zidan dikatakan angkuh.



"Kami enggak ada niat menjelekkan abang-abang. Semoga dengan adanya video ini abang-abang semua mau memaafkan Zidan dan juga Bang Tri Suaka,” ujarnya. 

Tak hanya meminta maaf kepada Andika Kangen Band dan Rizal Armada, Zidan juga meminta maaf kepada peminat kedua-dua individu yang diparodikannya.

Apalagi setelah melakukan itu, Zidan dan Tri Suaka menjadi bualan warganet dan penggemar Andika Kangen Band dan Rizal Armada.

"Dan juga buat semua fans-fans Kangen Band dan juga Armada, saya memohon maaf dari lubuk hati saya yang paling dalam. Maaf jika saya melakukan hal yang tidak pantas,” ucapnya.

 Sebelumnya, Zidan sempat membuat klarifikasi terkait video parodi. Dia mengatakan tak perlu minta maaf kerana tak ada hal yang harus dipermasalahkan dari video parodinya bersama Tri Suaka.

"Aku sama ka Andika Kangen Band enggak ada masalah. Karena kami enggak ada apa-apa, ya sudah ngapain minta maaf kan? Aman-aman aja," kata Zidan dalam video yang viral di TikTok yang dianggap angkuh oleh warganet.


Peguam Mario Andreansyah dan Wayan Saka yang mewakili Andika.


Sementara itu, sebelum permintaan maaf daripadaTri Suaka dan Zidan dimuat naik dalam media sosial, Andika Kangen Band telah memberi maklum balas terhadap tindakan mereka dengan membuat parodi balas.

Dua teman Andika memparodikan gaya Tri Suaka dan Zidan saat mengejek seniornya, lalu Andika datang sambil mengatakan, "Cover-cover enggak pernah izin."

Selain itu, peguam Mario Andreansyah dan Wayan Saka yang mewakili Andika melayangkan somasi (peringatan) terbuka kepada Zidan dan Tri Suaka.  Keduanya diminta mengklarifikasi dan melakukan permohonan maaf kepada penyanyi lagu Cinta Sampai Mati itu dalam waktu 36 jam.

Rakan-rakan artis seperti Angga Candra Lukita, Della Firdatia, Ruri Repvblik, dan Dide Hijaudaun berharap apa yang terjadi boleh dijadikan pengajaran agar tidak berulang lagi dan berharap permasalahan tersebut dapat diselesaikan dengan baik. - KitaReporters


15
9
1
15
0
You will be interested

Video| Terharu dan puas! Siti Nurhaliza Queen of the Night! Hiburkan peminat wanita golongan B40!

Siti Nurhaliza terharu, puas dapat adakan persembahan Queen of The Night untuk raikan peminat-peminat wanita daripada golongan B40 di Hotel Royale Chulan, KL

Piala AFC 2022: Kedah DA FC gagal ke akhir zon ASEAN! Meskipun PSM Makassar hanya bermain 10 orang!

Kedah Darul Aman (KDA) FC gagal mara ke perlawanan akhir Piala AFC 2022 Zon ASEAN apabila tewas 1-2 kepada PSM Makassar dalam perlawanan separuh akhir di Bali
Mohd Amirul Fazli Zulkafli in Gaya Hidup 5 hours ago

Tahniah badang muda! Teruja tunjuk pingat emas kepada Sultan Johor! Juga terima sumbangan peribadi!

Mohamad Aniq Kasdan, pemenang pingat emas pertama negara pada Sukan Komenwel Birmingham 2022 melalui acara angkat berat berpeluang bertemu dengan Sultan Johor
Mohamed Sa'ari in Gaya Hidup 6 hours ago

Baik punya! Pusat Sumber SK Bandar Baru Sintok raih anugerah cemerlang! Dinobat johan Negeri Kedah!

Pusat Sumber SK Bandar Baru Sintok atau diberi nama Perpustakaan Baitul Hikmah dinobatkan sebagai johan Anugerah Pusat Sumber Cemerlang peringkat negeri Kedah
Khadijah Mohamad Nor in Gaya Hidup 13 hours ago

Apa nak jadi! Buat salah, tak buat salah! Sedia bangku untuk perhimpunan sekolah! Netizen berbalah!

Tindakan sebuah sekolah rendah sediakan bangku untuk murid-murid semasa perhimpunan diadakan undang pelbagai reaksi daripada netizen. Ada puji, ada juga keji
Fitri Hazim in Gaya Hidup 14 hours ago