Alam Canggih 18 Jun, 2021

Pengoperasian Pusat Santuari Gajah Johor lewat dua tahun! Fasa dua terganggu kerana Covid-19!

@mohamed sa'ari
Berpengalaman sebagai jurufoto media dan still filem selama lebih 30 tahun. Pernah menjadi videographer untuk industri filem tanah air dalam tahun 90an. Terakhir sebagai stringger akhbar Utusan Malaysia dan Kosmo.

Share this

Jalan masuk ke Pusat Santuari Gajah Johor (JES) di Kota Tinggi, Johor. - Kredit foto: jabatan Penerangan


PENGOPERASIAN sepenuhnya Pusat Santuari Gajah Johor (JES) di Kota Tinggi dijangka mengalami kelewatan selama dua tahun berikutan kerja-kerja fasa dua yang tidak dapat dilaksanakan mengikut jadual akibat pendemik Covid-19 yang sedang melanda negara ketika ini.

Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Johor, Salman Saaban berkata, mengikut jadual asal, pusat santuari tersebut sepatutnya mula beroperasi sepenuhnya pada tahun 2023, namun situasi terkini negara sedikit sebanyak menganggu perlaksanaan fasa kedua, sekali gus melewatkan pengoperasiannya.


Lagi cerita-cerita menarik berkaitan gajah

Pemandangan dari udara Pusat Santuari Gajah Johor (JES) di Kota Tinggi, Johor. - Kredit foto: WorldOrgs.com


“Kerja-kerja fasa pertama yang melibatkan pembinaan bangunan pentadbiran, kuarters pekerja, ‘paddock’, padang ragut, kawasan keliaran dan sistem pagar elektrik sudah dapat disiapkan sepenuhnya pada Oktober 2019 melibatkan kos RM8.9 juta.

“Namun kerja-kerja fasa kedua yang melibatkan pembangunan kemudahan ekopelancongan yang sudah dimulakan sebelum ini tidak dapat dilaksanakan mengikut jadual berikutan situasi terkini negara yang sedang dilanda pendemik Covid 19,” katanya.


Salman Saaban


Namun menurutnya, ketika ini operasi konservasi telah pun berjalan di mana seramai 13 kakitangan Perhilitan telah ditempatkan di santuari tersebut sejak Oktober 2020 lalu.

Salman berkata, santuari tersebut menyediakan enam ‘paddock’ untuk rawatan anak gajah yang ditinggalkan dan gajah-gajah yang perlukan rawatan sebelum dilepaskan semula ke habitat asal.

“Buat permulaan, lima ekor anak gajah berusia antara lima hingga enam tahun dari Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan Kuala Gandah, Pahang akan ditempatkan di pusat santuari tersebut bagi tujuan membantu operasi menangkap dan menyelamatkan gajah selain sebagai tarikan ekopelancongan nanti.


Pemandangan menarik di salah satu kawasan di Pusat Santuari Gajah Johor (JES).  - Kredit foto:  WorldOrgs.com


“Memang menjadi hasrat kerajaan negeri untuk menjadikan pusat santuari ini sebagai salah satu daya tarikan ekopelancongan bagi daerah Kota Tinggi,” katanya.

Menurutnya, apabila siap sepenuhnya nanti JES  bukan sahaja mampu menangani konflik antara penduduk sekitar dengan gajah, malah bakal menjadi satu daya tarikan pelancongan di mana orang ramai akan berpeluang melihat mamalia tersebut secara dekat termasuk memberi makanan kepada haiwan tersebut. - KitaReporters


Gambar hiasan... Kakitangan Unit Tangkapan Gajah (UTG) Perhilitan membuat persiapan untuk memindahkan gajah liar yang ditangkap di Kampung Tenang, Labis, Johor.


 

Gambar hiasan... Salah seekor gajah liar yang berjaya ditangkap oleh Unit Tangkapan Gajah (UTG) Perhilitan di Kampung Tenang, Labis, Johor. 

You will be interested

Video| Ingatkan rakam hantu! Rupa-rupanya gajah! Mak! Larik! Gajah kejar! Nasib baik selamat!

Tular rakaman kehadiran lembaga besar berjalan dalam keadaan gelap yang disangkakan hantu tetapi seekor gajah yang sangat besar di Kampung Lukot, Kota Tinggi

Video| Pawang ular kebal bisa akhirnya mati dipatuk ular! Mangsa cuba cium mulut King Cobra!

Bernardo Alvarez, lelaki yang dapat jolokan sebagai manusia ular atau kebal dengan pelbagai spesis ular berbisa di Filipina akhirnya mati dipatuk tedung selar
Adnan Mohamad in Alam Canggih 2 days ago

MyDIGO gabungkan belia bidang digital untuk kongsi ilmu! Kursus pemasaran digital 15 Julai 2021!

Anak-anak muda berpengalaman luas dalam bidang digital tampil tubuh Pertubuhan Profesional Digital Kreatif (MyDIGO) sebagai platform penyebaran ilmu bidang itu
Khadijah Mohamad Nor in Alam Canggih 1 week ago

COVID-19: Terengganu rekodkan empat kluster baharu dalam tempoh dua hari! Kluster komuniti!

Terengganu yang sudah beralih kepada Fasa 2 PPN beri kejutkan dalam hadapi pandemik COVID-19 ini apabila empat kluster baharu direkodkan dalam tempoh dua hari
Mohammad Ishak in Alam Canggih 1 week ago