Alam Canggih 17 Jun, 2021

Pahang, Terengganu sekarang musim salji! Tak sabar nak balik kampung! Semuanya gara-gara PKP!

@noor hayati mamat
Mula ceburi dunia kewartawanan sebagai wartawan akhbar. Masih banyak perlu dipelajari!

Share this


Tidak dinafikan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi kekang penularan Covid-19 turut mengundang kerinduan pada desa tercinta. Pasti ada yang sudah lama tidak pulang ke kampung, beraya pun  sebagai ‘dendang perantau’!

Dek kerana sekian lama tidak dapat pulang, pasti telah banyak perubahan berlaku di kampung dan gara-gara PKP, perantau berasal dari Pahang dan Terengganu kini sekadar mengigit jari melihat orang kampung sedang berseronok bermain salji.


Lagi cerita-cerita menarik berkaitan salji



Kedua-dua negeri ini kini dilanda musim sejuk! 

Bagaimanapun, ia bukan satu realiti sebaliknya hanya sebagai simbolik betapa lamanya tidak pulang ke kampung yang dikongsikan seorang pengguna Facebook, Muhammad Shukri.

Lama tak balik Pahang, katanya Pahang musim sejuk sekarang ini. Sejuk sampai ke Terengganu, la beku katakan. Semoga PKP 3.0 ni cepat berakhir, tak sabar nak balik kampung main salji,” tulisnya.

Perkongsian berserta hasil suntingan gambar  beberapa lokasi di Pahang dan Terengganu yang  dipenuhi sajli berjaya menarik perhatian warganet.



Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen terhibur dengan gurauan berkenaan. Jika para perantau tidak sabar untuk pulang ke kampung bermain salji, orang kampung kini telahpun kenakan pakaian tebal kerana terlalu sejuk.

“Patut baru ni bangun pagi sejuk ketor (teramat sejuk), rupanya salji depan rumah," tulis pengguna Facebook, Normieyus.

Ganu turun salji awe (sebab) lame dok balik sebab PKP. Aku duk Ganu sejuk ketor. ‘Aircond’ dalam rumah, duk luor sejuk lagi kena pakai baju tebal plok,” seloroh Adex Sue Alias Hashim.

“Tak sabar ni nak pakai baju sejuk balik Kuantan. Lama tak balik, sampai beruang kutub dah pindah duduk Kuantan,” kata Ezzati Radzi.

“Kami tak pakai penghawa dingin sekarang, kami guna pemanas tu. Sejuk giler, mujor ada unggun api,” ujar Ug Bd Baiduri.






Meskipun semuanya sekadar imaginasi namun dapat menghiburkan hati masing-masing apatah lagi ramai di antara kita pasti merasa bosan duduk di rumah bagi mematuhi prosedur operasi standard PKP.



Sementara itu, menjengah ke pencarian imej di Google, ditemui satu keratan akhbar disiar sekitar tahun 2014 bertajuk ‘Kuala Terengganu bersalji, dijangka pada minggu depan’ namun dek kerana imej begitu kabur laporan itu tidak dapat dibaca bagi ketahui info lebih jelas.

Pada tahun sama juga iaitu sekitar Januari, Kualai Krai di Kelantan pernah dilaporkan alami cuaca sejuk sehingga suhu serendah 17 darjah Celsius, sekali gus menyebabkan penduduk terpaksa memakai baju sejuk bagi memanaskan badan.

Fenomena suhu sejuk itu berpunca daripada luruan udara sejuk dari Tanah Besar China yang bergerak ke Laut China Selatan dan keadaan itu biasa terjadi ketika Monsun Timur Laut.

Bayangkan jika salji benar-benar turun di Malaysia yang beriklim tropika. 

Buat masa ini kita mungkin sekadar fikirkan keseronokan bermain salji, ‘feeling’ berada di luar negara namun fenomena alam itu juga sebenarnya memberi kesan negatif terhadap kehidupan. - KitaReporters


Kredit foto: http://cintajadta.blogspot.com/

0
4
0
1
0
You will be interested

Video| Platform e-dagang eJazmine ke pasaran luar negara! Jemput usahawan sertai Virtual Mall!

Platform eJazmine.com kembangkan sayap dari lokal ke global apabila masuki Indonesia, Filipina, Bangladesh serta perkenal Virtual Mall (Pusat Beli Belah Maya)

Rahana MD in Alam Canggih 1 week ago

Kenaikan harga sayur sementara! Harga telur, ayam naik sebab harga makanan ayam naik - KPDNHEP!

Kenaikan harga sayur adalah sementara. Dijangka alami penurunan apabila keadaan cuaca bertambah baik. Harga telur, ayam naik sebab harga makanan ayam pun naik
Mohammad Ishak in Alam Canggih 4 days ago

Video| Hukum guna Android box? Berdosa atau tak berdosa? Ini jawapan mufti yang perlu anda tahu!

Kini ramai gunakan Android box (kotak Android) kerana ia lebih jimat berbanding langgan saluran berbayar. Tapi pernahkah terfikir hukum beli, guna Android box?
Zul Akmar Jamaludin in Alam Canggih 1 week ago

Bantu wanita berniaga! Kelab Usahawan Muslim Profesional perkenalkan peniagaan jemaah di AEON!

Kelab Usahawan Muslim Profesional perkenal konsep perniagaan berjemaah dan berkongsi bayar sewa serta letakkan produk di pusat beli-belah seperti cawangan AEON
Kartini Mohd Noor in Alam Canggih 1 week ago

Video| Doktor makan najis, minum air kencing lembu! Dakwa baik untuk kesihatan, imuniti tubuh!

Dr Manoj Mittal di India sanggup makan najis lembu dan minum air kencing binatang itu dengan dakwaan ia baik untuk kesihatan dan mampu tingkat imuniti tubuh
Fauzan Uda Ahmad in Alam Canggih 1 week ago