Alam Canggih 17 Jun, 2021

Pahang, Terengganu sekarang musim salji! Tak sabar nak balik kampung! Semuanya gara-gara PKP!

@noor hayati mamat
Mula ceburi dunia kewartawanan sebagai wartawan akhbar. Masih banyak perlu dipelajari!

Share this


Tidak dinafikan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi kekang penularan Covid-19 turut mengundang kerinduan pada desa tercinta. Pasti ada yang sudah lama tidak pulang ke kampung, beraya pun  sebagai ‘dendang perantau’!

Dek kerana sekian lama tidak dapat pulang, pasti telah banyak perubahan berlaku di kampung dan gara-gara PKP, perantau berasal dari Pahang dan Terengganu kini sekadar mengigit jari melihat orang kampung sedang berseronok bermain salji.


Lagi cerita-cerita menarik berkaitan salji



Kedua-dua negeri ini kini dilanda musim sejuk! 

Bagaimanapun, ia bukan satu realiti sebaliknya hanya sebagai simbolik betapa lamanya tidak pulang ke kampung yang dikongsikan seorang pengguna Facebook, Muhammad Shukri.

Lama tak balik Pahang, katanya Pahang musim sejuk sekarang ini. Sejuk sampai ke Terengganu, la beku katakan. Semoga PKP 3.0 ni cepat berakhir, tak sabar nak balik kampung main salji,” tulisnya.

Perkongsian berserta hasil suntingan gambar  beberapa lokasi di Pahang dan Terengganu yang  dipenuhi sajli berjaya menarik perhatian warganet.



Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen terhibur dengan gurauan berkenaan. Jika para perantau tidak sabar untuk pulang ke kampung bermain salji, orang kampung kini telahpun kenakan pakaian tebal kerana terlalu sejuk.

“Patut baru ni bangun pagi sejuk ketor (teramat sejuk), rupanya salji depan rumah," tulis pengguna Facebook, Normieyus.

Ganu turun salji awe (sebab) lame dok balik sebab PKP. Aku duk Ganu sejuk ketor. ‘Aircond’ dalam rumah, duk luor sejuk lagi kena pakai baju tebal plok,” seloroh Adex Sue Alias Hashim.

“Tak sabar ni nak pakai baju sejuk balik Kuantan. Lama tak balik, sampai beruang kutub dah pindah duduk Kuantan,” kata Ezzati Radzi.

“Kami tak pakai penghawa dingin sekarang, kami guna pemanas tu. Sejuk giler, mujor ada unggun api,” ujar Ug Bd Baiduri.






Meskipun semuanya sekadar imaginasi namun dapat menghiburkan hati masing-masing apatah lagi ramai di antara kita pasti merasa bosan duduk di rumah bagi mematuhi prosedur operasi standard PKP.



Sementara itu, menjengah ke pencarian imej di Google, ditemui satu keratan akhbar disiar sekitar tahun 2014 bertajuk ‘Kuala Terengganu bersalji, dijangka pada minggu depan’ namun dek kerana imej begitu kabur laporan itu tidak dapat dibaca bagi ketahui info lebih jelas.

Pada tahun sama juga iaitu sekitar Januari, Kualai Krai di Kelantan pernah dilaporkan alami cuaca sejuk sehingga suhu serendah 17 darjah Celsius, sekali gus menyebabkan penduduk terpaksa memakai baju sejuk bagi memanaskan badan.

Fenomena suhu sejuk itu berpunca daripada luruan udara sejuk dari Tanah Besar China yang bergerak ke Laut China Selatan dan keadaan itu biasa terjadi ketika Monsun Timur Laut.

Bayangkan jika salji benar-benar turun di Malaysia yang beriklim tropika. 

Buat masa ini kita mungkin sekadar fikirkan keseronokan bermain salji, ‘feeling’ berada di luar negara namun fenomena alam itu juga sebenarnya memberi kesan negatif terhadap kehidupan. - KitaReporters


Kredit foto: http://cintajadta.blogspot.com/

0
4
0
1
0
You will be interested

Terima kasih #DIY4Universiti! Teruskan kit ujian percuma! Didik para pelajar untuk kekal selamat!

Mr DIY melalui inisiatif #DIY4Universiti edarkan 85,000 kit ujian percuma ke universiti tempatan selain didik para pelajar tentang kesedaran mencegah COVID-19

Editor 1 in Alam Canggih 2 weeks ago

Video| King dah naik pangkat! Perodua Myvi jadi kereta peronda polis? Siaplah semua! Berdesut kejar!

Perkongsian video mengenai kereta Perodua Myvi yang dikenali sebagai King of Road kelihatan punyai logo Polis Diraja Malaysia (PDRM) sekali gus undang persoalan
Fitri Hazim in Alam Canggih 1 day ago

Jumpa nanti di Kemboja 2024! Malaysia lepasi sasaran 36 pingat emas! Sukan Para ASEAN 2022 ditutup!

Malaysia ke-4 selepas Indonesia (104-144-1070), Thailand (113-113-86), Vietnam (63-58-54) pada Sukan Para ASEAN 2022 di Solo dengan 36 emas, 20 perak, 14 gangsa
Amil Abdullah Saiby in Alam Canggih 6 days ago

Video| Kreatif atau kedekut? Tentu lenguh tangan penumpang sebelah! Guna tangan jadi wiper manual!

Tular video paparkan gelagat dua lelaki yang naiki kereta. Penumpang sebelah dilihat gerakkan wiper secara manual gunakan tali dibuat sendiri semasa hujan lebat
Nur Syamila Kamarul Arefin in Alam Canggih 1 week ago

Penduduk kecut perut! Ada 9 lagi kolam takungan di Gunung Inas, Kupang! Ada tanda-tanda nak pecah!

Selepas banjir kilat 4 Julai 2022 penduduk Kampung Iboi trauma kerana bimbang baki 9 kolam air yang setiap satunya sebesar padang bola di Gunung Inas pula pecah
Kartini Mohd Noor in Alam Canggih 1 week ago