Alam Canggih 26 Mar, 2021

Emas ditemukan di pesisir pantai! Mula-mula disangka manik bercahaya! Rupa-rupanya kilauan emas

@adnan mohamad
Berpengalaman dalam bidang penulisan selama lebih 22 tahun sebagai wartawan bermula di akhbar Berita Harian selama lebih lima tahun kemudian di akhbar Utusan Malaysia serta Kosmo dan lima kali mendapat anugerah kewartawan peringkat negeri Terengganu

Share this

SEBAHAGIAN penduduk kampung mencari serta mendulang emas sejak dikatakan diketemukan di pesisir pantai Desa Tamilouw, Maluku Tengah pada 19 Mac 2021. - Kredit foto: Kompas.com


ANEHNYA kerana kebiasaannya emas didapati di sungai, lombong ataupun pergunungan, tetapi ia agak ganjil sedikit apabila Syarifah Arey bersama dua kakaknya pada mulanya menyangka manik bersinar tetapi rupanya kilauan emas ditemukan di pesisir pantai di Desa Tamilouw, Amahai, Kabupaten Maluku Tengah, Indonesia pada 19 Mac 2021 lalu. 

Ketika itu, wanita terbabit dan kakaknya sedang berjalan-jalan di tepi pantai itu dan tiba-tiba dari jauh mereka terlihat sesuatu benda yang bersinar seolah-olah manik lalu mereka menghampir lokasi itu. 


Lagi cerita-cerita menarik berkaitan emas:

https://kitareporters.com/tag/emas



KEADAAN pesisir pantai Desa Tamilouw. - Kredit Foto : Kompas.com


Syarifah berkata, sebaik sahaja tiga beradik tiba di lokasi itu, mereka amat terkejut kerana ia adalah ketulan emas yang terdapat begitu banyak di pesisir pantai berkenaan. 

``Saya mengambil beberapa ketul emas yang saiznya berupa ketulan batu kecil dan diletakkan pada tapak tangan kemudian kami memerhatikannya dan baharulah kami percaya ketulan itu adalah emas.

``Saya terkejut kerana sebelum ini saya biasa mendengar cerita tentang emas mudah diketemui di sungai dan lombong tetapi agak aneh juga kami menemui ia di pesisir pantai itu,’’ katanya yang merupakan orang pertama menjumpai ketulan emas di pantai Desa Tamilouw kepada Kompas.com pada 22 Mac 2021. 


KELIHATAN emas yang sudah didulang.


SEORANG wanita sedang mendulang emas di pantai Desa Tamilouw pada pada 22 Mac 2021. - Kredit Foto : Kompas.com


Berikutan dengan penemuan emas yang baharu dijumpai di kawasan pesisir pantai menyebabkan penduduk menjadi kecoh lalu orang ramai datang berpusu-pusu untuk mendulang emas tersebut. 

Kaum wanita menggunakan pelbagai peralatan termasuk kuali serta bakul bagi mendulang emas, manakala kaum lelaki pula membawa cangkul dan sekop untuk mengali pasir yang terdapat ketulan emas di tepi pantai itu. 

Menurut laporan Kompas.com dipetik berkata lagi, ada antara mereka yang mendulang emas di situ dalam masa empat hari boleh mendapat 10 gram dan purata penduduk memperoleh lima  gram dan empat gram. 



Penduduk Desa Tamilouw menganggap kemunculan emas secara tiba-tiba sejak seminggu lalu adalah rezeki mereka dan sepanjang pesisir pantai kira-kira 500 meter telah menjadi pesta mencari emas kerana ia turut didatangi penduduk dari luar kampung itu.

Kegiatan mendulang emas bukan sahaja dilakukan waktu siang sahaja malah ada penduduk yang mendulang emas sehingga lewat malam apatah lagi keadaan cuaca ketika ini amat baik. 



GOLONGAN remaja turut mencari emas


Sementara itu, Ahli Geologi dari Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (LIPI) Ambon, Dr. Zain Tuakia berkata fenomena itu mungkin sahaja boleh berlaku di pesisir pantai berkenaan. 

``Ini kerana emas yang terdapat di lokasi itu kemungkinan datang dari sungai yang airnya mengalir keluar melalui muara yang terletak tidak jauh dari pantai desa itu. 

``Misalnya di gunung di wilayah itu, barangkali terdapat emas dan ia mungkin terkikis lalu dibawa air ke bahagian bawah dan seterusnya mengalir ke sungai terutama pada musim banjir baru-baru ini,’’ ujarnya. 

Dr. Zain berkata sekiranya tiada emas di kawasan gunung di wilayah itu mana mungkin emas berada di pesisir pantai Desa Tamilouw. - KitaReporters


79
30
17
14
14
You will be interested

Berita baik untuk usahawan! Alibaba lancar edisi baharu Program Latihan Netpreneur di Malaysia!

Alibaba Global Initiatives (AGI) lancar edisi baharu program Latihan Netpreneur Alibaba di Malaysia dengan sokongan MDEC dan MATRADE pada 12 Julai-16 Ogos 2022

Editor 1 in Alam Canggih 2 weeks ago

Video| Misteri alam! Betulkah duyung muncul di pantai Latuhalat, Ambon? Atau hanya hantu laut?

Pengunjung-pengunjung pantai Latuhalat, Ambon gempar lihat kelibat atau penampakan susuk tubuh persis seekor ikan duyung berenang-renang menghampiri gigi pantai
Amil Abdullah Saiby in Alam Canggih 2 days ago

Tukun bukan sebarang tukun! Pulihara, biak ikan! Halang pukat tunda! Tingkat sosioekonomi nelayan!

Kajian yang telah dijalankan dapati lokasi tukun yang dilabuhkan di beberapa kawasan perairan Terengganu menunjukkan impak positif kepada sosioekonomi nelayan
Mohammad Ishak in Alam Canggih 5 days ago

Video| Ular sawa 110kg keletihan! Kenyang selepas telan seekor kambing! Ditangkap anggota bomba!

Seekor ular sawa seberat 110kg berada dalam keletihan selepas dipercayai kekenyangan setelah telan seekor kambing di Kampung Durian Mentangau, Paka di Dungun
Adnan Mohamad in Alam Canggih 1 week ago

Video| 25 Jun: Hari Pelaut Sedunia 2022! Kerjaya sebagai pelaut dianggap sepi dan tidak dihargai?

Setiap tahun tanggal 25 Jun, golongan pelaut atau seafarer diraikan dengan sambutan Hari Pelaut Sedunia. IMO tetapkan pada 25 Jun 2011 sebagai sambutan pertama
Amil Abdullah Saiby in Alam Canggih 1 week ago