Santai 29 Feb, 2020

ADA MASALAH? CONTOHI PEKERJA BANGLADESH NI

@nur syamila kamarul arefin
Alumni Universiti Sains Malaysia dalam bidang kewartawanan. Pernah berkhidmat sebagai seorang wartawan dan juga penulis di dua buah syarikat. Masih lagi belajar menjadi seorang penulis.

Share this
MEMBACA al-Quran menjadi sebuah ibadah yang akan mendatangkan pahala dan juga keberkatan dalam kehidupan kita sebagai orang Islam. Menerusi satu perkongsian oleh seorang pengguna Facebook yang sering bertemu dengan seorang pekerja Bangladesh setiap kali dia ke surau sekitar waktu maghrib hingga isyak untuk membaca al-Quran. : KitaReporters


Pengguna Facebook yang dikenali sebagai Imran Kasran (https://www.facebook.com/imran.kasran) berkongsikan amalan pekerja Bangladesh itu yang kerap kali membaca al-Quran.


Selalu baca al-Quran

Beliau yang bertugas sebagai seorang doktor menceritakan bahawa bahawa akan ada seorang hamba Allah di surau bilik bedah yang akan membaca al-Quran setiap hari pada waktu maghrib dan juga isyak.

"Namanya Shafiqur, asal dari Bangladesh. Kerjanya mencuci bilik-bilik OT, tukar-tukar baju yang dah terpakai, topup barang-barang dalam OT."

Baca satu juzuk 

Selalunya, dia akan ambil masa beberapa minit pada setiap malam untuk mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran. 

Mula-mula aku agak segan nak tegur dia. Aku selalu tertunduk malu. Yelah, kita buka Quran pun jarang-jarang.

Then satu hari aku tanya :

"Shafiqur, u setiap hari baca al-Quran berapa banyak? I tengok u setiap hari ada dalam surau ni antara maghrib & isyak. 

"Saya tada baca banyak pun abang. Saya baca satu juzuk saja. Nanti dalam sebulan saya boleh khatam Quran, abang."

Baca al-Quran boleh hilang masalah

"Macam mana u boleh jaga al-Quran Shafiqur? Saya malu sama u, aku segan.

"Abang, u baca Quran bukan sebab bila u ada masalah sama ini hati (sambil tangannya tunjuk kat dada), tapi sebab u baca al-Quran lah nanti u punya masalah semua hilang abang. 

"Hati u misti banyak tenang nanti, U jaga Allah, nanti Allah jaga u."


Shafiqur, mungkin kau tak dikenali di dunia. Tapi kau terkenal di langit sana oleh para malaikat. 

Doktor, arkitek, engineer, businessman, semuanya hanya di dunia sahaja. Tidak menjaminkan apa-apa untuk kita bawa ke hari akhirat.

Kemungkinan banyaknya masalah yang berlaku pada diri kita, keluarga hatta negara, semuanya dek kerana kita jarang membuka dan mentadabbur kitab suci ini. 

Lantas kita tidak tahu cara-cara untuk mentadbir kehidupan berpandukan ajaran Tuhan. 

Doakan kami juga jadi sepertimu dan semoga Allah memelihara negara kita yang tercinta ini.

Kisah penuh inspirasi itu nyata membuka mata ramai netizen agar sentiasa istiqamah dalam rutin membaca al-Quran. 


Semoga kita semua dapat menambah ibadah kita walaupun sesibuk mana pun kita setiap hari. - KitaReporters

You will be interested

SAH!! MAJLIS NIKAH DI DEPAN RUMAH TOK KADI

Tular dalam media sosial, satu majlis pernikahan yang diadakan di pekarangan rumah tok kadi dalam keadaan mengamalkan ‘social distancing’ kerana COVID-19

Zuhayati Yazid in Santai 8 months ago

MAI-MAI!! JOM BORAK DENGAN ARTIS WARNER

Program #StayAtHome With Warner Music akan disiarkanbermula pukul 8.30 malam hari Sabtu, 21 Mac 2020 melalui akaun media sosial Instagram Warner Music Malaysia
Fariza Saidin in Santai 8 months ago

RAMAI CERAI SELEPAS KENA KUARANTIN! PULAK?

TINGGAL bersama untuk waktu yang lama rupanya tidak semestinya semakin mengeratkan hubungan pasangan suami isteri, malah boleh juga meruntuhkan rumah tangga
Ahmad Abd Hamid in Santai 8 months ago

TERBAIKLAH KHAI! HERO BEBAS DADAH PBB!!

Khairudin Aziz terpilih sebagai penerima Anugerah Drug Free Hero (Hero Bebas Dadah) pada Persidangan Antarabangsa Anti Dadah anjuran PBB di Amerika Syarikat
Wan Noor Hayati Wan Alias in Santai 8 months ago

CINTA BOLLYWOOD: RANBIR KHIANATI DEEPIKA

Pelakon Bollywood, Deepika Padukone mendedahkan dalam satu wawancara bagaimana cinta sucinya dinodai dua kali oleh kekasihnya sendiri, aktor Ranbir Kapoor
Ahmad Abd Hamid in Santai 8 months ago